ITPP2/443-1039/12/AD - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1039/12/AD Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wspólnotę Mieszkaniową, która funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), tworzą właściciele 24 lokali mieszkalnych. Stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w ustawie o własności lokali. W celu należytego utrzymania części wspólnych i lokali ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te składają się z kosztów zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Składają się na nie: energia cieplna na potrzeby centralnego ogrzewania, ciepła woda dostarczana przez przedsiębiorstwo energetyczne, zimna woda i ścieki, energia elektryczna na klatkach schodowych, wywóz odpadów stałych, utrzymanie porządku i czystości w nieruchomości wspólnej, bieżące naprawy i remonty. Z powyższych tytułów właściciele uiszczają zaliczki w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Przyjęty sposób rozliczania kosztów nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury związane z mediami wystawiane są przez dostawców na Wspólnotę Mieszkaniową. Tak więc Jej członkowie są nabywcami mediów, które pokrywane są z zaliczek pobieranych od członków zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali. Kwoty wpłacane przez członków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią partycypację przez nich w kosztach. Dostarczając media swoim członkom, nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, nie wykonuje usług dla podmiotów spoza Wspólnoty.

W zakresie czynności zarządzania nieruchomością wspólną i pobierania zaliczek od członków z tytułu dostawy mediów do poszczególnych lokali nie jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie prowadzi czynności podlegających opodatkowaniu na rzecz osób trzecich. Tym samym nie prowadzi działalności gospodarczej wg definicji z ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie:

* zarządu nieruchomością wspólną,

* zakupu mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami Wspólnoty,

* pobierania zaliczek/pieniędzy na utrzymanie nieruchomości wspólnej i lokali mieszkalnych.

Podpisała w dniu 18 sierpnia 2011 r. z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach osi Priorytetowej 4 - Rozwój, Rrestrukturyzacja i Rewitalizacja miast. Działanie 4.1. - Humanizacja blokowisk. Poddziałanie 4.1.1.- Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii z wielkiej płyty, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zakres remontu obejmuje termomodernizację budynku oraz remont części wspólnych budynku: docieplenie, wymiana instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, elektrycznej, centralnego ogrzewania, wykonanie instalacji ciepłej wody (dotychczas brak), zainstalowanie instalacji solarnej wspomagającej instalację c.w.u, remont klatek schodowych, wymiana okien i drzwi na klatkach schodowych, wymiana obróbek blacharskich, remont dachu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych budynku. Na koszty projektu składają się roboty budowlane i usługi (np. dokumentacja budowlana, studium wykonalności, informacja i promocja, inwestor zastępczy). Ostatecznym beneficjentem są właściciele lokali mieszkalnych.

Wszystkie poniesione w ramach projektu koszty ewidencjonowane są w wartościach brutto, gdyż nie stanowią sprzedaży opodatkowanej, a realizacja zakresu robót budowlanych i usług w zakresie projektu nie jest wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakres rzeczowy w zakresie wymiany instalacji wodociągowej zimnej i ciepłej wody, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania obejmuje zakres prac związanych z częściami wspólnymi oraz częściami indywidualnymi.

1. Części wspólne.

W zakres prac związanych wyłącznie z częściami wspólnymi wchodzi:

* wymiana wszystkich wspólnych pionów w instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania,

* wykonanie instalacji solarnej w całym zakresie. Jest to instalacja wykonana jako wspomaganie ogrzewania ciepłej wody, włączona w urządzenia wspólnego węzła ciepłej wody, zlokalizowanego w piwnicy.

2.

Części indywidualne.

W zakres prac związanych z częściami indywidualnymi wchodzą odcinki instalacji:

* od pionów instalacji wodociągowej do urządzeń odbiorczych w lokalach mieszkalnych,

* od pionów instalacji kanalizacyjnej do urządzeń sanitarnych w lokalach mieszkalnych,

* od pionów instalacji ciepłej wody do urządzeń odbiorczych w lokalach,

* od pionów instalacji centralnego ogrzewania do grzejników, wraz z grzejnikami, zaworami odcinającymi i termostatami.

W pozostałym zakresie rzeczowym nie występują wydatki dotyczące części indywidualnych.

W złożonym wniosku o dofinansowanie przedmiotowego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, dokonany jest podział kosztów na:

1.

koszty kwalifikowalne, objęte dofinansowaniem, obejmujące wykonanie zakresu remontu instalacji opisanej powyżej, jako części wspólne, oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący remont części wspólnych. W kosztach tych zawarty jest podatek od towarów i usług, jako kwalifikowalny, dofinansowany w wysokości 85% w ramach zawartej umowy o dofinansowanie projektu,

2.

koszty niekwalifikowalne, nie objęte dofinansowaniem, poniesione wyłącznie przez Wspólnotę Mieszkaniową. Koszty niekwalifikowalne obejmują wykonanie zakresu remontu instalacji opisanej powyżej jako części indywidualne. W kosztach tych zawarty jest podatek od towarów i usług, który w całości został przez nią poniesiony.

Wspólnota Mieszkaniowa wskazała, że wniosek skierowany do Dyrektora Izby Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczy wyłącznie kosztów wynikających z remontu w zakresie wykonania instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, zainstalowania solarów dla "C.W.U", obejmujących wyłącznie zakres wykonania części wspólnych tych instalacji oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący części wspólne budynku.

Wspólnota Mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Nie wystawia faktur VAT i nie dokonuje rozliczeń podatku należnego i podatku naliczonego, w tym z tytułu realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przez Wspólnotę Mieszkaniową w zakresie realizacji ww. projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa nie będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje projekt, polegający na termomodernizacji oraz wykonaniu remontu budynku mieszkalnego, dofinansowany ze środków unijnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wspólnocie Mieszkańców nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a załączona do wniosku kserokopia dokumentu nie była przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl