ITPP2/443-1032/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1032/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.), uzupełnionym dnia 7 września 2011 r. (data wpływu0, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski na wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wniosek został wybrany do realizacji i w ramach przewidzianych działań planuje się sfinansować koszty utrzymania biura, w tym koszty zakupu materiałów biurowych, sprzętu IT, usług pocztowych, utworzenia i prowadzenia strony internetowej, koszty konferencji inaugurującej rozpoczęcie LSR, koszty szkolenia z zakresu procedur naboru i oceny wniosków dla pracowników biura, członków zarządu i rady, zakup materiałów i usług promujących LGD, ogłoszeń w prasie. Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny. Nie składało i nie składa deklaracji VAT. Celem projektu będzie zapewnienie funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, która będzie pełnić funkcję lokalnej instytucji grantobiorczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem (gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury). Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało swoimi działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Osi IV Działań 4.1/431, 4.21, 4.31. Następnie będzie przeprowadzało postępowania konkursowe i wskazywało te projekty, które najbardziej wpisują się w przyjęta LSR. Umowy o dofinansowanie wyżej wymienionych projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje. Samo Stowarzyszenie będzie mogło jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń. Wszelkie usługi dla ww. beneficjentów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie wyłączną własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie na jego potrzeby. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych nie przekroczy kwoty 150.000,00 zł rocznie. W wyniku realizacji nie zostanie osiągnięty żaden przychód. Działalność związana z realizacją projektu nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem Stowarzyszenie nie stanie się podatnikiem tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Lokalnej Grupie Działania przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku realizacją opisanego projektu, sfinansowanego z funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, efekty realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, co skutkuje brakiem prawa do odzyskania podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie wskazało, że realizacja projektu nie doprowadzi do tego, że stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług, co skutkuje brakiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177. poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl