ITPP2/443-1028/09/PS - Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1028/09/PS Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania złożyła w styczniu 2009 r. wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Głównym celem działania LGD jest aktywizacja społeczności na terenie Powiatu, budowanie kapitału społecznego na obszarach objętych lokalną strategią rozwoju oraz zapewnienie efektywnej pracy LGD poprzez zatrudnienie osób spełniających odpowiednie kryteria zawodowe. LGD będzie ponosiła koszty związane z funkcjonowaniem swojego zakresu działania, tj. opłaty za "media", wyjazdy służbowe, wynagrodzenia pracowników, zakup wyposażenia biura, najem lokalu, usługi telekomunikacyjne, zakup materiałów biurowych. W ramach podpisanej umowy z Samorządem Województwa, LGD ma zapewnione środki w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Do ww. wniosku złożyła oświadczenie, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku i nie może odzyskać kwot podatku zapłaconego w fakturach zakupu i stanowi on koszt kwalifikowany.

LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7, a więc nie może odzyskać zapłaconego podatku wykazanego na fakturach zakupu.

Ponadto LGD nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej działalności zarobkowej, nie sprzedaje towarów i usług, nie wystawia faktur sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy oświadczenie Wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku od towarów i usług jest zgodne ze stanem prawnym...

2.

Czy Wnioskodawca, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, może odzyskać podatek od towarów i usług w części lub w całości od dokonanych zakupów towarów i usług w zakresie działania "4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją działania LGD nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, ponieważ nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Wszystkie czynności LGD związane z Jej działalnością nie maja charakteru sprzedaży towarów i usług. Pomoc finansowa nie przekroczy kwoty faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych i stanowić będzie zwrot wydatków za towary i usługi nabyte w związku z działaniem objętym PROW 2007-2013. Podatek naliczony przy zakupach towarów usług stanowi koszt kwalifikowany w rozliczeniach środków finansowych pochodzących z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. tożsama regulacja obowiązuje na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż LGD niebędąca podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z realizacją zadania nie osiągnie przychodów. Wydatki związane z realizacją programu przeznaczone są między innymi na: zatrudnienie personelu, zakup towarów i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania biura.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, a Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii zgodności z prawem oświadczenia Wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl