ITPP2/443-1011/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1011/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w przypadku zastosowania przez wystawcę stawki w wysokości 23%, zamiast 8% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w przypadku zastosowania przez wystawcę stawki w wysokości 23%, zamiast 8%.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który dokonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zamierza Pan zawrzeć umowy, na mocy których będzie dokonywał nabycia towarów i usług, podlegających opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Z rozmów z niektórymi przyszłymi dostawcami tych towarów i usług wynika, iż w odniesieniu do tych transakcji będą na wystawianych fakturach stosowali stawkę podatku w wysokości 23%.

Powyższe towary i usługi będą wykorzystywane przez Pana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach opisanych w stanie faktycznym, w przypadku zastosowania przez dostawców błędnej stawki VAT - w wysokości wyższej (tj. 23%), niż prawidłowa (tj. 8%).

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur, na których ich wystawcy zastosowali błędną stawkę podatku w stosunku do dokumentowanych czynności, tj. w wysokości 23%, zamiast 8%.

W uzasadnieniu wyrażonego stanowiska, powołując treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazał Pan, iż zastrzeżenia dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie znajdują w przedmiotowym przypadku zastosowania. Podkreślił Pan, iż spełnia warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywanych czynności opodatkowanych (w szczególności stawką w wysokości 23%).

Ponadto, po powołaniu treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, zwrócił Pan uwagę, iż w przedstawionych we wniosku okolicznościach, czynności udokumentowane fakturami są opodatkowane, co oznacza, że niezależnie od faktu zastosowania przez wystawców faktur zawyżonej stawki VAT w wysokości 23%, zamiast 8%, czynności te nadal stanowią czynności opodatkowane. W konsekwencji faktury te nie są fakturami, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienił Pan, iż powyższa teza znajduje m.in. potwierdzenie w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 września 2008 r. znak ITPP2/443-575/08/EŁ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W treści art. 88 ww. ustawy ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

I tak, na podstawie ust. 3a tego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, iż w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który dokonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zamierza Pan zawrzeć umowy, na mocy których będzie nabywał towary i usługi podlegające opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Powziął Pan informację, iż niektórzy przyszli dostawcy towarów i usługodawcy będą stosowali stawkę podatku w wysokości 23%. Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Pana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić - nie oceniając prawidłowości zastosowanej przez Pana kontrahentów stawki podatku należnego z tytułu dostawy towarów, czy świadczenia usług - iż będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od dostawców, w których wykazano stawkę w wysokości 23% - w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl