ITPP2/443-101/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-101/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług budowlanych, budowlano-montażowych, remontowych, świadczonych w budynkach zbiorowego zamieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r., uzupełniony w dniu 4 marca 2011 r., został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług budowlanych, budowlano-montażowych, remontowych, świadczonych w budynkach zbiorowego zamieszkania.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie świadczenia usług budowlanych, budowlano-montażowych, remontowych. W związku z zakresem świadczonych usług składa swoje oferty oraz przeprowadza roboty budowlane polegające na remoncie budynków zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, które stanowią przedmiot zamówienia. Kwestią do ustalenia jest brak możliwości od dnia 1 stycznia 2011 r. stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% w odniesieniu do robót budowlanych, budowlano-montażowych w budynkach zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowanych wg PKOB w grupowaniu 1130. W związku z powyższym Spółka przy wystawianiu faktur od dnia 1 stycznia 2011 r. za usługi budowlane, budowlano-montażowe oraz remontowe powinna stosować 23% stawkę podatku. Świadczone przez Spółkę usługi są wykonywane w budynkach, w których znajdują się pomieszczenia, które w myśl ustawy o własności lokali stanowią oddzielne lokale mieszkalne. Pojedyncza izba przekracza powierzchnię 10 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stosunku do budynków zbiorowego zamieszkania na terenie koszar wojskowych opisanych powyżej należy od dnia 1 stycznia 2011 r. stosować stawkę podatku w wysokości 23%, przy robotach budowlanych, budowlano-montażowych oraz remontach.

Zdaniem Wnioskodawcy, który stosowała na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka stosowała obniżoną stawkę podatku w wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych wykonywanych w budynkach mieszkalnych na terenie koszar, ponieważ mieszczą się one w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka wskazała na zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), z których wynika, iż Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumiany jako produkt finalny działalności budowlanej. Rozporządzenie segreguje poszczególne budynki, a następnie przyporządkowuje je stosując sekcje, grupy oraz klasy. W sekcji 1, dziale 11, grupie 113 sklasyfikowano budynki zbiorowego zamieszkania. W ramach tej grupy w klasie 1130, wskazano budynki zbiorowego zamieszkania, w tym między innymi budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

W związku z wygaśnięciem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - w ocenie Spółki - roboty budowlano-montażowe oraz remonty dotyczące budynków zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowanych wg symbolu 1130 PKOB, opodatkowane powinny być, od dnia 1 stycznia 2011 r., 23% stawką podatku od towarów i usług, ponieważ nie mieszczą się zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie budownictwa społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 z późn. zm.), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., zmienionym treścią art. 9 pkt 2 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl ust. 12a tego artykułu, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2 (art. 41 ust. 12b ustawy).

W oparciu o regulacje ust. 12c wskazanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z uwagi na fakt, że w prawie podatkowym nie ma zdefiniowanego pojęcia "roboty budowlane", "remont", "modernizacja" należy posłużyć się definicją funkcjonującą poza systemem prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), ilekroć w ustawie jest mowa, o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez remont, należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8 powołanego artykułu).

Odwołując się do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś". Na tej podstawie należy uznać, że ustawowe sformułowanie "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. "Montaż" to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

Natomiast modernizacja według definicji słownikowej to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie między innymi do remontów w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11 oraz wybranych z działu 12). Roboty budowlane i budowlano-montażowe nie mieszczą się w katalogu czynności, dla których ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku na podstawie art. 41 ust. 12. Jednakże w sytuacji, gdy roboty te wykonywane są w ramach budowy nowego budynku, bądź remontu albo modernizacji istniejącego, również do nich zastosowanie ma obniżona stawka podatku.

Należy nadmienić, iż klasyfikacji budynków dokonuje się na podstawie zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). W dziale objaśnień wstępnych, rozporządzenie wyjaśnia, iż Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej. Rozporządzenie segreguje poszczególne budynki, a następnie przyporządkowuje je stosując sekcje, działy, grupy oraz klasy.

W sekcji 1, dziale 11, grupie 113 sklasyfikowano budynki zbiorowego zamieszkania. W ramach tej grupy w klasie 1130 wskazano budynki zbiorowego zamieszkania, w tym między innymi budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka świadczy usługi remontowe, budowlane i budowlano-montażowe w budynkach zbiorowego zamieszkania na terenie koszar. W budynkach, które Spółka sklasyfikowała w grupowaniu PKOB 1130 znajdują się pomieszczenia, które w myśl ustawy o własności lokali stanowią odrębne lokale mieszkalne. Pojedyncza izba przekracza powierzchnie 10 m 2.

Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że wbrew twierdzeniom Spółki, świadczone usługi remontowe wykonywane w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w klasie 1130 PKOB, są opodatkowane od dnia 1 stycznia 2011 r., na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, 8% stawką podatku od towarów i usług. Również świadczone przez Spółkę usługi budowlane i budowlano-montażowe, o ile wykonywane są w ramach remontu bądź modernizacji obiektu budowlanego, są opodatkowane 8% stawką podatku.

Z uwagi na fakt, że w ocenie Spółki na całość świadczonych usług należy stosować 23% stawkę podatku, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl