ITPP2/443-100A/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-100A/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych przez przekazującego świadczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych przez przekazującego świadczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła, z niektórymi odbiorcami towarów umowy, na podstawie których wypłaca premie pieniężne (bonusy) za osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży wyrobów. Za uzyskanie przez nabywcę w danym roku określonego w umownie poziomu zakupów przyznawana jest premia pieniężna. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą towarów nie dochodzi do usług wzajemnych, wypłaty premii (bonusów) nie są związane z konkretną fakturą. Podstawę naliczenia premii stanowią dokonane w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego dostawy-nabycia, na podstawie których nabywca otrzymuje faktury. Strony ustalają wzajemnie wysokość premii w oparciu o wcześniej zawarte umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wypłacone przez dostawcę dla nabywcy towarów premie pieniężne, nagrody (bonusy) rodzą obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W jaki sposób należy udokumentować wypłatę premii, nagrody (bonusu), czy będzie to fakturawystawiona przez odbiorcę towaru, czy nota księgowa wystawiona przez odbiorcę towaru, może inny dokument.

Wnioskodawca wskazuje, że w świetle wyroków NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 i 28 sierpnia 2007 r. sygn. akt I FSK 1109/06, a także decyzji Izby Skarbowej w Warszawie Nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO z 17 września 2007 r. nabywca premii nie świadczy usług i powinien wystawiać na rzecz spółki noty księgowe.

Zdaniem Spółki wypłacone przez dostawcę na rzecz nabywcy premie pieniężne, nagrody (bonusy) nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Wypłacane premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą czy fakturą lecz zachowaniem warunków umowy. Nie ma więc podstaw do stosowania przepisów art. 29 ust. 1 pkt 4 i korygowania wartości sprzedaży. Wypłacone premie, nagrody (bonusy) za określone zachowanie klienta nie stanowią wynagrodzenia za usługę, nie dochodzi też do usług wzajemnych. Stosownie do powyższego u żadnej ze stron nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT. Odbiorca towarów po zakończeniu umownego okresu i dotrzymaniu warunków zawartych w umowie ma prawo wystawić notę księgową, na podstawie której otrzyma gratyfikację pieniężną od Wnioskodawcy - wypłacone premie, nagrody (bonusy) stanowią swego rodzaju gratyfikację za określone zachowanie klienta, nie są związane z dostawą towarów czy usługą określoną w art. 5, 7, 8 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią też podstawy opodatkowania określonej w art. 29 ust. 4 wskazanej ustawy. Odbiorca towarów dopiero po przekroczeniu odpowiedniego poziomu sprzedaży zgodnie z umową (spełnia określone zachowanie) nabywa prawa do wystawienia noty księgowej. Wypłata premii pieniężnej jest tylko zachętą do określonego zachowania. Zdaniem Spółki wypłata premii pieniężnej w przedstawionym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu i nie należy z tego tytułu wystawiać faktur lecz noty księgowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 wskazanej ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zadeklarowała, iż w przypadku gdy współpraca z kupującym będzie dla niej satysfakcjonująca przyzna premię pieniężną, biorąc pod uwagę odpowiedni poziom zakupów dokonanych w określonym czasie. Premie pieniężne wypłacane są w przypadku spełnienia warunków określonych w umowach handlowych, które Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami, przy czym premie nie są związane z konkretną dostawą, ich wypłata nie powoduje zmiany cen towarów. W tym przypadku wskazać należy, że nie jest to rabat, który należy udokumentować fakturą korygującą.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że działania Spółki w postaci wypłaty premii pieniężnych nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem w stosunku do Spółki czynność przekazania premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a to powoduje, że do udokumentowania przekazanych premii w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wraz z aktami wykonawczymi. Tak więc właściwe dokumentowanie przekazywanych premii pieniężnych, przy uwzględnieniu odrębnych przepisów, spoczywa na Spółce, a wybrana metoda nie będzie wywoływać konsekwencji na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiocie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych przez otrzymującego świadczenie wydane zostało postanowienie znak ITPP2/443-100B/08/PS.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołane przez Spółkę wyroki NSA sygn. akt I FSK 94/06 z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06 z dnia 28 sierpnia 2007 r. są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Również decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. akt 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO z dnia 17 września 2007 r. wydana w indywidualnej sprawie w określonym stanie faktycznym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl