ITPP2/443-1005/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1005/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Celem projektu jest aktywizacja mieszkańców obszaru i umożliwienie im realizacji projektów przyczyniających się do rozwoju obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, poprawa efektywności wykorzystania potencjału przyrodniczo-kulturowego i społecznego obszaru objętego LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Fundacji, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura Fundacji. Projekt realizowany jest od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2010 r. Polega m.in. na organizacji bezpłatnych warsztatów, spotkań, szkoleń oraz imprez aktywizujących mieszkańców, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, opracowaniu i druku materiałów informacyjnych, które udostępniane są bezpłatnie dla osób zainteresowanych możliwością uzyskania dofinansowania na rozwój obszarów wiejskich.

Projekt obejmuje koszty nabywania następujących towarów i usług: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, wynagrodzeń pracowników biura oraz członków organów Fundacji, kosztów podróży służbowych, usług telekomunikacyjnych, usług finansowo-księgowych oraz prawnych, wynajmu pomieszczeń biurowych, usługi sprzątania pomieszczeń biurowych, opłaty notarialnej, skarbowej i sądowej, usługi opracowania i druku materiałów informacyjnych, usług zewnętrznych doradców i ekspertów prowadzących szkolenia, usługi organizacji szkoleń, warsztatów lub imprez (noclegi i wyżywienie dla uczestników), usługi kopiowania materiałów szkoleniowych.

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Fundacja, która nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Fundacja nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji "płatników" tego podatku.

W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania.

Projekt realizowany jest w dwóch etapach. Każdy z etapów kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Do każdego ze składanych wniosków o płatność Fundacja zobligowana jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego.

Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy etapu drugiego i trzeciego ww. projektu. Etap drugi realizowany jest od dnia 1 czerwca do dnia 31 października 2010 r., natomiast etap trzeci realizowany jest od 2 listopada do 31 grudnia 2010 r.

Na każdym etapie ponoszone są takie same koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Fundację koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie - na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług - Fundacji nie przysługuje jakakolwiek możliwość odzyskania uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje drugi i trzeci etap projektu polegającego m.in. na organizacji bezpłatnych warsztatów, spotkań, szkoleń oraz imprez aktywizujących mieszkańców, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, opracowaniu i druku materiałów informacyjnych, które udostępniane są nieodpłatnie na rzecz osób zainteresowanych możliwością uzyskania dofinansowania na rozwój obszarów wiejskich. Jego realizacja wiąże się z poniesieniem kosztów m.in. na: nabycie materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, wynagrodzenia pracowników biura oraz członków organów Fundacji, wynajem pomieszczeń biurowych, nabycie usług telekomunikacyjnych, finansowo-księgowych oraz prawnych, sprzątania pomieszczeń biurowych. W związku z realizacją ww. zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl