ITPP2/443-1004/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1004/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla świadczonych usług związanych z obsługą celną transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla świadczonych usług związanych z obsługą celną transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność m.in. w oddziałach zlokalizowanych na granicy Polski z Rosją i Białorusią. Świadczone usługi polegają na obsłudze transportu międzynarodowego towarów sprowadzanych z państw trzecich na terytorium Polski, poprzez wystawienie zgłoszenia celnego do procedury tranzytu i przedstawienie w urzędzie celnym zabezpieczenia należności, tj. cła i podatku od towarów i usług od importu, wymaganych przy tej procedurze. Transport ładunków rozpoczyna się w kraju trzecim, a kończy się w Polsce. Za wypełnienie i złożenia w urzędzie celnym zgłoszenia celnego i zabezpieczenia do procedury tranzytu Spółka wystawia fakturę, w której nalicza podatek w wysokości 22%. Wnioskodawca zbiera dokumentację dotyczącą każdego z transportów, który zgłosił do procedury tranzytu. Posiada listy przewozowe świadczące, że transport rozpoczął się poza granicą RP, jak i notę tranzytową potwierdzoną przez urząd celny o otwarciu tranzytu na przejściu granicznym w związku z przekroczeniem przez transport granicy celnej Unii Europejskiej (Polski). Ponadto Spółka dysponuje dokumentami określonymi w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zastosować 0% stawkę podatku, wystawiając fakturę za wykonaną obsługę celną transportu międzynarodowego na granicy państwa, tj. za wystawienie zgłoszenia celnego do procedury tranzytu i zabezpieczenia przez Spółkę należności celnych i podatkowych w procedurze tranzytu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 lit. b) i pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o nie Spółka może zastosować 0% stawkę podatku za wykonaną usługę obsługi transportu międzynarodowego, który rozpoczął się poza terytorium Wspólnoty a zakończył na terenie Polski, tj. za wystawienie zgłoszenia celnego do procedury tranzytu i za skorzystanie przez przewożącego towar z zabezpieczenia należności złożonego przez Wnioskodawcę w urzędzie celnym, pod warunkiem dysponowania dokumentami określonymi w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z ust. 3 pkt 1 powołanego artykułu, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2. Zgodnie z tym przepisem dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji usług spedycji. Z definicji zawartej we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007 r.) wynika, że "spedycja" to ogół czynności wykonywanych przy wysyłaniu i odbieraniu towaru.

Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki zobowiązany jest między innymi do:

1.

podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki (art. 797 k.c.),

2.

podejmowania czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora (art. 798 k.c.),

3.

ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia (art. 799 k.c.).

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności, niż pod pojęciem transportu. Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji.

Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej, jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym w zakresie ich świadczenia należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi polegają wyłącznie na wystawieniu zgłoszenia celnego do procedury tranzytu i przedstawieniu w urzędzie celnym zabezpieczenia należności, tj. cła i podatku od towarów i usług od importu, wymaganych przy tej procedurze. Ponadto wskazano, że czynności te związane są z transportem, którego rozpoczęcie następuje poza terytorium Wspólnoty, a kończy się w Polsce, a Spółka dysponuje dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wykonywane przez Spółkę czynności mieszczą się w zakresie usług spedycji międzynarodowej, gdyż związane są one z sytuacją, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. W efekcie czynności te, o ile - jak wskazano we wniosku - Spółka dysponuje dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl