ITPP2/443-1001/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1001/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - ¬¬przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "P...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 18 stycznia 2013 r. złożył do Fundacji wniosek o dofinansowanie projektu pn. "P..." ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego, w ramach działania 3.1.3, 3.2.2,3.2.3 "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W dniu 27 lipca 2013 r. została zawarta umowa o przyznaniu pomocy. W zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik do umowy, w kosztach kwalifikowanych został ujęty w całości podatek od towarów i usług. Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy i na warunkach określonych w umowie, została Panu udzielona pomoc, w wysokości nie więcej niż 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych brutto operacji. Chcąc konkurować na rynku gospodarstw agroturystycznych musi Pan dysponować odpowiednim sprzętem, wyposażeniem, posiadać zagospodarowany plac wokół budynków, co przyciągnie swoim funkcjonalnym wyglądem potencjalnych turystów, jak i lokalnych mieszkańców miejscowości. Zadbane otoczenie będzie dobrym przykładem do naśladowania dla innych podmiotów prowadzących tego typu działalność. Mając na względzie powyższe argumenty postanowił Pan uzupełnić wyposażenie poprzez zakup dodatkowego, niezbędnego do prawidłowego i lepszego funkcjonowania gospodarstwa agroturystycznego, wyposażenia. Postanowił Pan także zagospodarować plac wokół budynków, który zostanie przeznaczony na parkingi oraz wyeksponować miejsca służące do organizowania wspólnych ognisk z mieszkańcami i turystami. W wyniku prowadzonej od kilku lat działalności i znacznego zużycia, posiadany sprzęt i wyposażenie wymagają gruntownej zmiany. W ramach operacji planowane są: zakup dziesięciu łóżek z materacami, dwóch stołów, sześciu krzeseł, które wyposażą 4 pokoje przeznaczone wyłącznie dla turystów, ułożenie około 224 m2 placu z kostki brukowej z obrzeżami, z przeznaczeniem na parkingi dla gości, wraz z dojściem i utwardzeniem miejsca przeznaczonego na organizację ognisk. Ww. sprzęt i utwardzony plac będą pomocne w codziennym funkcjonowaniu i podwyższeniu konkurencyjności w stosunku do innych gospodarstw. W wyniku tej operacji rocznie około 100 gości odwiedzających kwaterę skorzysta z wyposażenia i zagospodarowania placu. Przedsięwzięcie to wpłynie na pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców wsi i korzystnie odbije się na relacjach między mieszkańcami i gośćmi odwiedzającymi miejscowość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, jako beneficjent PROW 2007-2013, ma Pan możliwość odzyskania, w całości lub części, podatku naliczonego w fakturach wykonawcy i dostawców za zrealizowane zadanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma żadnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, ponieważ zrealizowana operacja przez beneficjenta nie zakłada uzyskania żadnych dochodów. Wskazał Pan, że celem realizowanej operacji nie jest prowadzenie działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną, lecz podniesienie standardu usług oferowanych turystom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W załączniku nr 3 w poz. 163 ww. załącznika wymienione zostały usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55).

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie Panu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż - jak wskazał w treści wniosku - nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o ile efekty realizowanego projektu w przyszłości nie posłużą do czynności opodatkowanych, wykonywanych przez Pana jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Jednocześnie nie będzie Pan miał możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż wskazane we wniosku środki nie są tymi, o których mowa w rozdziale 5 tego aktu prawnego.

Należy podkreślić, że prowadzona przez Pana działalność w zakresie agroturystyki, jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a świadczone usługi, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje, ponieważ celem realizowanej operacji nie jest prowadzenie działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego pomimo prawidłowego stwierdzenia, że nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl