ITPP2/443-1000/14/AP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1000/14/AP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2014 r. (data wpływu 25 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działającym jako lokalne partnerstwo publicznoprawne. Pragnie odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu a być może nawet województwa, bierze czynny udział w życiu... wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia i kursy, imprezy kulturalno-integracyjne, a także zacieśniają więzy społeczne. W ramach działań planuje utworzyć Zespół Taneczno-Muzyczny oraz wyposażyć go w stroje i instrumenty muzyczne, zorganizować cykl warsztatów muzycznych i tanecznych, a także uroczystą biesiadę... jako zwieńczenie efektów pracy członków zespołu. Dzięki organizacji projektu zostaną wzmocnione więzi społeczne mieszkańców regionu. Nastąpi integracja społeczności lokalnej, a członkowie zespołu podniosą swoje umiejętności oraz przekażą je kolejnym młodym ludziom. Działalność zespołu jest niezmiernie trudnym zadaniem, bowiem środowisko mieszkańców wsi składa się z ludności napływowej, brak w nich wieloletnich tradycji ludowej. Należy je starannie odtworzyć, przekonując o tym, że kultura ludowa ma przeogromne znaczenie, łączy ludzi i świadczy o różnorodności naszego narodu. Zespół ma wniknąć w świadomość mieszkańców regionu, dlatego też będzie występować podczas dożynek gminnych, powiatowych oraz podczas ważnych dla lokalnej społeczności wydarzeń. Stowarzyszenie łączy ludzi z różnych środowisk i w różnym wieku. W ramach swojej działalności członkowie uczą się pielęgnowania wiejskich obrzędów, zwyczajów i obyczajów oraz kultywowania tradycji związanej z regionem (tańce, pieśni, obrzędy, tradycyjne stroje). W działania Stowarzyszenie angażuje mieszkańców wsi oraz instytucje. Dzięki tej działalności społeczność buduje tradycję ludową i współdziała w jej kultywowaniu. Realizacja zajęć ma się przyczynić do pogłębienia wiedzy o regionie, zaktywizowania społeczności lokalnej, integracji mieszkańców, zróżnicowania ofert spędzania wolnego czasu.

Rzeczowymi efektami operacji będzie integracja społeczności lokalnej oraz podniesienie swoich umiejętności przez 17 członków zespołu..., podniesienie poziomu świadomości na temat tradycji oraz kultury regionu P. wśród ok. 100 osób, poprzez organizację uroczystej biesiady powiślańskiej. Stowarzyszenie postanowiło zrealizować projekt, w ramach którego zostanie:

* utworzony Zespół Taneczno-Muzyczny,

* zakupione 11 kpl. strojów damskich oraz 6 kpl. strojów męskich,

* zakupiony sprzęt muzyczny,

* zorganizowane warsztaty muzyczne oraz taneczne,

* zorganizowana biesiada.

Przy organizacji tego wydarzenia Stowarzyszenie zorganizuje poczęstunek dla wszystkich uczestników biesiady, w skład którego wchodzić będą tradycyjne potrawy Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, realizacja ww. projektu objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ - jak wynika z wniosku - Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT a zrealizowany projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie będą środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl