ITPP1/4512-945/15/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-945/15/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2015 r. (data wpływu 6 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2015 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - notariusz prowadzący działalność notarialną tj. dokonujący czynności notarialnych jako osoba fizyczna - jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Ponadto, Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o działalność mediacyjną. Działalność mediacyjna związana jest ze sprawowaniem funkcji mediatora sądowego. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej będzie prowadzenie mediacji - czyli procesu, polegającego na wspieraniu stron w rozwiązywaniu konfliktów np. między osobami fizycznym lub prawnymi. Mediacje, jako działalność mediatorów sądowych, wg PKD 2007 mieszczą się pod numerem 69.10.Z (działalność prawnicza). Wg rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r. poz. 1145), mediator czy mediator sądowy nie są prawnikami (specjalistami z dziedziny prawa - kod 261), lecz specjalistami do spraw społecznych (kod 2635), których rzeczywistą działalnością jest świadczenie usług w zakresie rozwiązywania konfliktów (odpowiednio kody: 263502 oraz 263507). Nabywcami usług notarialnych, jak również usług mediacyjnych od Wnioskodawcy są/będą/mogą być m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi.

Płatność wynagrodzenia należnego za czynności notarialne oraz usługi mediacyjne następuje/będzie następowała w formie:

* gotówki,

* płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu,

* przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy (uwzględniając ograniczenia zawarte w § 4 Rozporządzenia) opisane w stanie faktycznym usługi notarialne oraz mediacyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia niezależnie od formy płatności w przypadku, gdy obrót brutto z tytułu czynności notarialnych będzie stanowił więcej niż 80% obrotu brutto w skali roku z obu tytułów.

2. Czy jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu usług mediacyjnych wyłącznie: w formie przelewu na rachunek bankowy albo w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, to niezależnie od formy płatności wynagrodzenia tytułem czynności notarialnych będzie on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do wszystkich wykonywanych usług (zarówno notarialnych jak i mediacyjnych).

3. Czy w świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia usługi notarialne oraz mediacyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają/będą podlegały w całości zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku, gdy w poprzednim/danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego tytułem usług mediacyjnych gotówką nie przekroczy 20.000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu: (i) na wynagrodzenie otrzymane tytułem usług mediacyjnych w formie płatności kartą płatniczą/ kredytową za pomocą terminalu lub przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz (ii) na wynagrodzenie, niezależnie od formy, otrzymane tytułem czynności notarialnych (np. Wnioskodawca otrzyma 15.000 zł wynagrodzenia za usługi mediacyjne w gotówce oraz 100.000 zł dla pozostałych usług objętych pytaniem).

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1.

Uwzględniając ograniczenia zawarte w § 4 rozporządzenia, opisane w stanie faktycznym usługi notarialne oraz mediacyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia niezależnie od formy płatności, w przypadku gdy obrót brutto z tytułu czynności notarialnych będzie stanowił więcej niż 80% obrotu brutto w skali roku z obu tytułów.

Ad. 2.

Jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu usług mediacyjnych wyłącznie: w formie przelewu na rachunek bankowy albo w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, to niezależnie od formy płatności wynagrodzenia tytułem czynności notarialnych będzie on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do wszystkich wykonywanych usług (zarówno notarialnych jak i mediacyjnych),

Ad. 3.

W świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1 -2 Rozporządzenia usługi notarialne oraz mediacyjne świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają/będą podlegały w całości zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku gdy w poprzednim/danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego tytułem usług mediacyjnych gotówką nie przekroczy 20 000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu: (i) na wynagrodzenie otrzymane tytułem usług mediacyjnych w formie płatności kartą płatniczą/ kredytową za pomocą terminalu lub przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz (ii) na wynagrodzenie, niezależnie od formy, otrzymane tytułem czynności notarialnych (np. Wnioskodawca otrzyma 15 000 zł wynagrodzenia za usługi mediacyjne w gotówce oraz 100 000 zł dla pozostałych usług objętych pytaniem).

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał:

Ad. 1.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W części I załącznika, w poz. 28 zamieszczono czynności notarialne (bez względu na symbol PKWiU).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Jednocześnie, stosownie do § 4 pkt 2 rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering), j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

* z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Analogicznie wyłączono w § 4 pkt 1 możliwość stosowania zwolnień dla pewnych dostaw towarów. Z oczywistych i logicznych względów zarówno dostawy towarów określone w § 4 pkt 1 jak i wszystkie typy usług z § 4 pkt 2 z wyjątkiem wymienionych w lit. g nie obejmują usług mediacyjnych. W konsekwencji należy dokonać analizy charakteru usług mediacyjnych w kontekście usług prawniczych, które zostały wymienione w lit.g.

Rozporządzenie nie definiuje pojęcia usług prawniczych. Jak zaznaczono na wstępie, wg rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, mediator czy mediator sądowy nie są prawnikami (specjalistami z dziedziny prawa - kod 261), lecz specjalistami ds. społecznych (kod 2635), których rzeczywistą działalnością jest świadczenie usług w zakresie rozwiązywania konfliktów (odpowiednio kody: 263502 oraz 263507).

Należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., mediator to osoba pośrednicząca w sporze, mająca doprowadzić do ugody między spierającymi się stronami. Natomiast mediacje (łac. mediare - być w środku) to metoda rozwiązywania sporów, pośredniczenie w sporze.

Wobec powyższego, świadczenie usług mediacji, czyli pośredniczenie w sporze mające na celu ułatwienie stronom dojścia do porozumienia, nie stanowi usług doradztwa, ani usług prawniczych ani też arbitrażu (mediator nie doradza stronom konfliktu, nie podejmuje żadnej wiążącej decyzji, lecz pomaga zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach).

Czynności mediatora, zgodnie z ideą mediacji i jej zasadami, polegają na stworzeniu warunków dla stron konfliktu do nawiązania porozumienia, którego wynikiem może być rozwiązanie istniejącego między nimi konfliktu. W żadnym razie, mediator, który pozostaje neutralny wobec sporu i bezstronny, nie może dawać rad i wygłaszać swoich opinii, czy świadczyć usług prawnych.

Mediacja to proces poufny, dobrowolny, prowadzony w obecności osoby neutralnej i bezstronnej czyli mediatora. Mediacja w sprawach karnych dodatkowo ma mieć wymiar społeczny (sprawiedliwość naprawcza), prowadzący do zadośćuczynienia lub naprawy wyrządzonej szkody i nie ma nic wspólnego (nawet nie może mieć) z doradztwem czy pracą prawnika. Mediator nie doradza stronom konfliktu (a nawet zgodnie ze standardami mediacji, a także zgodnie z Kodeksem Mediacji przyjętym 2 lipca 2004 r. przez Komisję Europejską - nie może doradzać stronom) pomaga natomiast zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach. Mediator może jedynie skierować do innej osoby świadczącej usługi doradcze. Mediator to zawód związany ze specjalnością społeczną. Do istoty mediacji należy bezstronność i pozostawienie wszelkiej decyzyjności stronom. Mediator jest osobą nadzorującą proces - sytuację i sposób w jaki strony do porozumienia dochodzą.

Nawiązując do wykształcenia i zawodu Wnioskodawcy - zdecydowanie działalnością prawniczą nie jest sprzedaż jabłek, a za taką należałoby ją uznać, według kryterium wykształcenia/zawodu, gdyby prowadziła ją osoba z dyplomem magistra prawa czy notariusz.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że usługi mediacyjne, czyli pośredniczenia w sporze, mające na celu ułatwienie stronom dojścia do porozumienia (mediator - jak wskazano - nie doradza stronom konfliktu, lecz pomaga zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach) - jako nie objęte wyłączeniami, o których mowa w § 4 rozporządzenia - wykonywane przez Wnioskodawcę mogą podlegać zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.

Dopóki zatem dla usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych udział obrotu brutto (tekst jedn.: z podatkiem VAT) z tytułu czynności notarialnych w sumie obrotu brutto z tytułu czynności notarialnych oraz usług mediacyjnych będzie wyższy niż 80% w skali roku, Wnioskodawca w ogóle nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - zarówno dla czynności notarialnych jak i usług mediacyjnych, niezależnie od formy płatności.

Potwierdzenie powyższej tezy, iż usługi mediacyjne nie stanowią usług prawniczych można znaleźć w licznych interpretacjach wydanych przez Ministra Finansów, w szczególności za pośrednictwem: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 stycznia 2013 r. znak ITPP1/443-1296/12/DM, z 18 kwietnia 2012 r. znak ITPP1/443-96/12/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24 stycznia 2014 r. znak IPTPP4/443-783/13-3/UNr, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 czerwca 2013 r. znak IBPP1/443-150/13/LSz, z 31 grudnia 2014 r. znak IBPP1/443-895/14/AW, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2011 r., znak ILPP1/443-823/11-2/BD.

Ad. 2.

Zgodnie z poz. 38 załącznika do rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosuje się dla świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z uwagi na fakt, iż dokonanie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu jest formą rozliczenia bezgotówkowego za pośrednictwem banku/SKOKu, należy stwierdzić, że dokonanie płatności przy użyciu ww. kart jest zapłatą za pośrednictwem banku/SKOKu, gdyż w jej efekcie wynagrodzenie za usługę mediacyjną znajdzie się w formie bezgotówkowej na rachunku Wnioskodawcy.

Jeżeli zatem Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu usług mediacyjnych wyłącznie: w formie przelewu na rachunek bankowy albo w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, to niezależnie od formy płatności wynagrodzenia tytułem czynności notarialnych będzie on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do wszystkich wykonywanych usług - zarówno notarialnych (poz. 28 Załącznika do rozporządzenia) jak i mediacyjnych (poz. 38 Załącznika do Rozporządzenia).

Ad. 3.

Z uwagi na fakt, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w świetle § 2 ust. 1 w związku z poz. 28 oraz poz. 38 Załącznika nie jest żadną miarą ograniczone kwotowo, to w przypadku gdy otrzymane w formie gotówki wynagrodzenie tytułem usług mediacyjnych nie objęte tym zwolnieniem nie przekroczy w skali roku (bądź w proporcjonalnej części w pierwszym roku świadczenia przedmiotowych usług) 20.000 zł tj. kwoty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia, Wnioskodawca będzie uprawniony do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej całości obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - nawet wówczas, gdy łączna wartość tego obrotu przekroczy 20.000 zł (np. Wnioskodawca otrzyma 15.000 zł wynagrodzenia za usługi mediacyjne w gotówce oraz 100.000 zł dla pozostałych usług obejmujących: (i) wynagrodzenie otrzymane tytułem usług mediacyjnych w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu lub przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz (ii) na wynagrodzenie, niezależnie od formy, otrzymane tytułem czynności notarialnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Ustawodawca przewidział jednak zwolnienia podmiotowe, jak i przedmiotowe z tego obowiązku. Należy bowiem zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży, a co za tym idzie - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W obecnym stanie prawnym, w kwestii zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 28 tego załącznika wymieniono czynności notarialne (bez względu na symbol PKWiU), natomiast w poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym, roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Zgodnie natomiast z § 4 pkt 2 lit. g ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia - z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Należy również wskazać, że w myśl § 5 ust. 3 powołanego rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Zatem, w przypadku, gdy jeden z ww. warunków nie będzie spełniony, to Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że zamierza Pani świadczyć usługi mediacyjne, których nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Ponadto wskazała Pani, że płatność wynagrodzenia należnego za usługi mediacyjne będzie następowała w formie:

* gotówki,

* płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu,

* przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Rozpatrując kwestię zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na gruncie niniejszej sprawy należy przede wszystkim stwierdzić, że czynności notarialne - bez względu na symbol PKWiU - są objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 28, znajdującą się w części I załącznika do powołanego wcześniej rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r.

Ponadto należy zgodzić się ze stanowiskiem Pani, że usługi mediacyjne nie są objęte wyłączeniami ze zwolnienia, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się zatem do zagadnienia objętego pytaniem pierwszym należy stwierdzić, że w przypadku, gdy udział obrotu z tytułu ww. czynności notarialnych w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%, to stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego, z zastrzeżeniem § 5 ust. 3 tego rozporządzenia. W tym przypadku, bez znaczenia pozostaje sposób zapłaty przez nabywców za świadczone przez Panią usługi. Tym samym, tutejszy organ podziela stanowisko Pani w powyższym zakresie.

Odnosząc się natomiast do zagadnienia objętego pytaniem drugim należy wskazać, że aby istniała możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na podstawie przepisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w tym przepisie.

W świetle powyższego należy zaznaczyć, że płatność kartą płatniczą nie zmienia charakteru transakcji - nadal jest w istocie transakcją gotówkową. W takim przypadku nie jest spełniony warunek formy zapłaty, o którym mowa w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Stąd też, w przypadku płatności dokonywanej przez nabywców za usługę poprzez wykorzystywanie kart płatniczych/kredytowych nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do ww. rozporządzenia.

Wobec tego, w sytuacji, gdy nabywca usługi mediacyjnej dokona zapłaty za tę usługę w formie płatności kartą płatniczą/kredytową, to będzie Pani zobowiązana do zaewidencjonowania tych usług za pośrednictwem kasy rejestrującej.

W świetle powyższego, na gruncie niniejszej sprawy należy stwierdzić, że zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej objęte będą świadczone przez Panią usługi notarialne (bez względu na formę płatności - na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 28 załącznika do rozporządzenia) oraz te usługi mediacyjne, co do których zostaną spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, tj. za które zapłata będzie w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek Pani bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła.

Tym samym, stanowisko Pani w zakresie pytania drugiego uznano za nieprawidłowe.

W ocenie tutejszego organu nie można zgodzić się również ze stanowiskiem Pani odnośnie pytania trzeciego, zgodnie z którym - w świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 ww. rozporządzenia usługi mediacyjne świadczone na rzecz osób fizycznych podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania "w przypadku gdy w danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego gotówką nie przekroczy 20.000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu na wynagrodzenie otrzymane w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy (np. Wnioskodawca otrzyma 15.000 zł wynagrodzenia w gotówce oraz 100.000 zł w formie bezgotówkowej (karta, przelew)".

Wskazać bowiem trzeba, że limit określony w § 3 ww. rozporządzenia dotyczy całości sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a nie wyłącznie sprzedaży, z tytułu której zapłatę otrzymano w gotówce.

Mając na względzie powołane przepisy prawa w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, oceniając całościowo przedstawione przez Panią stanowisko, uznano je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl