ITPP1/4512-62/15/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-62/15/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2015 r. (data wpływu 30 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku. Celem działalności Stowarzyszenia jest organizowanie i stwarzanie warunków współpracy, organizowanie działalności kulturalnej, sportowej, turystycznej i rekreacyjnej, działanie na rzecz nauki, edukacji, oświaty i wychowania; działanie na rzecz ekologii i ochrony zwierząt, roślin oraz dziedzictwa przyrody; koordynacja działań marketingowych i promowanie w dziedzinie kultury, turystyki, produkcji regionalnej; działalność wspierającą ochronę regionalną krajobrazu, ochronę środowiska i przyrody oraz wspieranie wzrostu zatrudnienia na obszarach wiejskich poprzez rozwój agroturystyki, rolnictwa ekologicznego; rozwijanie działalności naukowo-technicznej, oświatowej, kulturalnej, organizowanie kursów, wystaw, konkursów, pokazów, seminariów itp.; współdziałanie z władzami i instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi działalnością. W dniu 5 listopada 2013 r. Stowarzyszenie jako beneficjent podpisało umowę o przyznanie pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa XXX z siedzibą w XXX. Niniejsza umowa dotyczy realizacji operacji pt. " XXX" w jednym etapie. Przyznana pomoc wynosi kwotę XXX zł (słownie: XXX złotych zero groszy). Stowarzyszenie ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim o płatność na operację z zakresu małych projektów w ramach na działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Operacja została zrealizowana w województwie..., powiat XXX, gmina XXX, XXX, XXX XXX, nr działki xx, obręb nr XXX na obszarze objętym LSR realizowanym przez lokalną grupę działania o nazwie "F. - XXX" z siedzibą w XXX, ul. XXX, XXX. Wnioskodawca zakończył inwestycję w dniu xx czerwca 20xx r. - protokół odbioru robót. Dnia xxczerwca 20xx r. wykonawca wystawił fakturę VAT za:

1.

wykonanie wiaty rekreacyjnej wartość netto XXX zł + VAT 23% tj. XXX zł co daje wartość brutto XXX zł,

2.

wykonanie tablic informacyjnych w ilości 3 szt. wartość netto xx zł + VAT 23% tj. xx zł co daje wartość brutto xx zł. Łącznie wartość brutto 19.700 zł została zapłacona w dniu xx lipca 20xx r. - wg wyciągu bankowego nr... konta Stowarzyszenia "XXX" Zobowiązanie uregulowano z udzielonej pożyczki przez dwóch członków Stowarzyszenia w kwocie XXX zł.

Zrealizowana inwestycja służy za miejsce spotkań dla wycieczek szkolnych, mieszkańców wsi oraz przejezdnych turystów, zamontowane tablice informacyjne spełniają funkcję edukacji i informacji. Ostateczny odbiorca projektu uczestniczył w nim nieodpłatnie. W związku z zakwalifikowaniem przez Stowarzyszenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych operacji Urząd Marszałkowski Województwa XXX, ul. XXX, XXX w wezwaniu do złożenia wyjaśnień w piśmie XXX, Lp. XXX, informuje, że na etapie wniosku o płatność wymagana jest interpretacja Izby Skarbowej. Biorąc powyższe pod uwagę Stowarzyszenie wnosi o interpretację czy posiada prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wykonaniem wiaty rekreacyjnej oraz tablic informacyjnych lub w jakikolwiek inny sposób może ten podatek odzyskać.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją działania opisanego w poz. 68 lub w jakikolwiek inny sposób może odzyskać poniesiony wydatek podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wzorując się na interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2011 r. o nr ILPP2/443-1723/10-4/TW, opublikowanej na stronie www.interpretacja-podatkowa.pl, Stowarzyszenie uznało, iż podatek VAT może być środkami kwalifikowanymi i do wniosku o przyznanie pomocy złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Z uwagi na to, że realizowane działanie posiada specyfikę niekomercyjnej użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie występują. Oznacza to również, że zakup towarów i usług związanych z realizacją działania nie będzie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych, Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy, który nie jest podatnikiem VAT czynnym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl