ITPP1/4512-524/16/BK - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju lnianego surowego jadalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-524/16/BK VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju lnianego surowego jadalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2016 r., (data wpływu 27 lipca 2016 r.) uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju lnianego surowego jadalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju lnianego surowego jadalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży olejów spożywczych oraz artykułów pochodnych. Jednym z oferowanych przez firmę produktów jest olej lniany, surowy, jadalny. Olej ten to olej roślinny, uzyskiwany z siemienia lnianego. Jest przezroczysty, ma barwę od jasnożółtej do brunatnoźółtej. Posiada swoisty zapach i smak o nucie orzechowej. Połowę jego składu stanowi kwas tłuszczowy z rodziny omega - 3, po około 20% stanowią kwasy: jednonienasycony kwas oleinowy oraz dwunienasycony kwas linolowy z rodziny omega 6, a 9,8% składu to kwasy nasycone. Jest to olej o dużej zawartości kwasów linolenowego i linolowego (do 75%) i wysokiej liczbie jodowej (169-196).

W poniższym zestawieniu tabelarycznym podano szczegółowy skład. Skład ten ulega lekkim zmianom w zależności od jakości surowca.

nazwa kwasu tłuszczowego zawartość w procentach

mirystynowy 0,1

palmitynowy 5,0

palmitoleinowy 0,1

margarynowy 0,1

stearynowy 4,3

oleinowy 20,7

oktadecenowy 0,6

linolowy 17,5

alfa-linolenowy z rodziny omega-3 50,09

arachidowy 0,2

eikozenowy 0,2

eikozadienowy 0,2

dokozanowy 0,1

Olej ten jest sprzedawany nie tylko jako artykuł spożywczy, ale także jako kosmetyk, produkt wykorzystywany w kulturystyce, weterynarii, impregnacji drewna, konserwacji mebli, malarstwie i lutnictwie. Przedstawiony powyżej opis oleju lnianego został przedłożony, w stosownym wniosku, do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur, celem nadania symbolu PKWiU. W odpowiedzi na złożony wniosek, otrzymał Pan informację o nadaniu symbolu PKWiU 10.41.29.0 "pozostałe surowe oleje roślinne". W ramach współpracy z kontrahentami z branży weterynarii, sprzedaje Pan opisany wyżej olej lniany pod nazwą "olej lniany dla koni". Produkt ten stosowany jest jako tłuszcz do końskich kopyt, nie zmienia on jednak swego składu i właściwości ze względu na docelowe przeznaczenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy, biorąc pod uwagę, że olej lniany, surowy, jadalny nie zmienia swego składu i właściwości zależnie od przeznaczenia, olej lniany dla koni może być sprzedawany ze stawką VAT 5%?

Pana zdaniem, olej lniany dla koni jest tym samym produktem co olej lniany sprzedawany jako artykuł spożywczy dla ludzi, a tym samym, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, sprzedaż tego produktu powinna być opodatkowana stawką VAT 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono w pozycji 27 grupę ex 10.4 Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy, wymieniono oznaczone symbolem PKWiU ex 10.4 Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Z objaśnień do ww. załącznika wynika, że ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Natomiast według art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje Pan i sprzedaje olej lniany, surowy, jadalny. Olej ten jest sprzedawany nie tylko jako artykuł spożywczy, ale także jako kosmetyk, produkt wykorzystywany w kulturystyce. weterynarii, impregnacji drewna, konserwacji mebli, malarstwie i lutnictwie. W ramach współpracy z kontrahentami z branży weterynarii, sprzedaje Pan opisany wyżej olej lniany pod nazwą "olej lniany dla koni". Produkt ten stosowany jest jako tłuszcz do końskich kopyt, nie zmienia on jednak swego składu i właściwości ze względu na docelowe przeznaczenie. Jak wskazano powyższy towar mieści się w grupowaniu PKWiU 10.41.29.0 "pozostałe surowe oleje roślinne".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania 5% stawki podatku VAT dla oleju lnianego surowego jadalnego należącego do grupowania 10.41.29.0 PKWiU w sytuacji gdy olej ten wykorzystywany jest jako tłuszcz do końskich kopyt.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, uznać należy, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma definicji określenia "jadalne". Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia "paszowe", "pastewne". Natomiast określenia "jadalne", "niejadalne" są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając powyższe regulacje na względzie należy stwierdzić, że w przypadku, gdy sprzedawany olej może być spożywany przez ludzi, właściwa będzie 5% stawka podatku. Wynika to z faktu, że preferencyjną stawką podatku od towarów i usług objęta jest wyłącznie dostawa produktów jadalnych, sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne. Natomiast w sytuacji, gdy olej ten nie może być spożywany przez ludzi, właściwa będzie 23% stawka podatku, co wynika z braku preferencyjnej stawki mogącej mieć zastosowanie do sprzedaży olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych innych niż jadalne.

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostaw dokonywanych przez Wnioskodawcę będzie olej lniany sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.41.29.0, przeznaczony do spożycia przez ludzi - wówczas jego sprzedaż podlega opodatkowaniu według stawki podatku 5%, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do tej ustawy. Podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja towaru będącego przedmiotem wniosku, zawiera się bowiem w grupowaniu PKWiU ex 10.4 i nie jest wymieniona wśród wyłączeń (olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych innych niż jadalne).

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży w każdej sytuacji będzie olej lniany surowy jadalny. W opisanej sytuacji bez znaczenia jest zatem dalszy sposób wykorzystania oleju lnianego surowego jadalnego przez nabywców.

W konsekwencji, do sprzedaży ww. oleju, który należy do grupowania 10.41.29.0 PKWiU, Wnioskodawca będzie mógł stosować 5% stawkę podatku VAT, bez względu na wykorzystanie tego oleju przez nabywców.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że interpretację wydano przy założeniu, że wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU jest prawidłowa. Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego z którego wynika, że przedmiotem sprzedaży jest olej lniany surowy jadalny. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl