ITPP1/4512-471/15/JP - VAT w zakresie stawki podatku dla dostawy gryzaków do żucia dla psów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-471/15/JP VAT w zakresie stawki podatku dla dostawy gryzaków do żucia dla psów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 29 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gryzaków do żucia dla psów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gryzaków do żucia dla psów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych - PKD 10.92.Z. Podatnik produkuje gryzaki do żucia dla psów, wytwarzane z elementów wieprzowych, wołowych, drobiowych, jagnięcych i króliczych, poddanych procesowi cięcia, skrawania, rozdrobnienia oraz nasączenia w 2% roztworze kwasu cytrynowego, a następnie suszenia w temperaturze 87 oC przez okres 24 godz. Produkty otrzymane w wyniku przetworzenia materiałów zwierzęcych w takim stopniu tracą cechy charakterystyczne dla produktu wyjściowego. Podatnik zwrócił się do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wskazanie dla produkowanych produktów odpowiedniego kodu zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Urząd Statystyczny zakwalifikował wskazane produkty jako "gotowa karma dla zwierząt domowych" - PKWiU 10.92.10.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w postaci gryzaków do żucia dla psów produkowanych przez podatnika prawidłowe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 50 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w zw. z art. 5a w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy do dostawy gryzaków do żucia dla psów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, produkowanych przez podatnika, zakwalifikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług jako gotowa karma dla zwierząt domowych - PKWiU 10.92.10.0, zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 50 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik produkuje gryzaki do żucia dla psów, wytwarzane z elementów wieprzowych, wołowych, drobiowych, jagnięcych i króliczych, poddanych procesowi cięcia, skrawania, rozdrabniania oraz nasączenia w 2% roztworze kwasku cytrynowego, a następnie suszenia w temperaturze 87 oC przez okres 24 godz. Produkty otrzymane w wyniku przetworzenia materiałów zwierzęcych w takim stopniu tracą cechy charakterystyczne dla produktu wyjściowego. Wskazany produkt zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług został zakwalifikowany jako "gotowa karma dla zwierząt domowych" PKWiU 10.92.10.0. Gotowa karma dla zwierząt domowych została wskazana w pozycji 50 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym do dostawy gryzaków do żucia dla psów produkowanych przez podatnika, zakwalifikowanych jako gotowa karma dla zwierząt domowych, należy stosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Artykuł 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, 2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 50 wymienione zostały "gotowa karma dla zwierząt domowych"- PKWiU 10.92.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 10.92.10.0 obejmuje także zabawki do żucia przez psy, występujące w różnych postaciach.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast:

* mączki rybnej przeznaczonej do karmienia zwierząt, sklasyfikowanej w 10.20.41.0,

* makuchów oraz produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z nasion oleistych, sklasyfikowanych w 10.41.41.0,

* produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z przemiału zbóż, sklasyfikowanych w 10.61.40.0.

Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych. Wnioskodawca produkuje gryzaki do żucia dla psów, wytwarzane z elementów wieprzowych, wołowych, jagnięcych i króliczych, które po przetworzeniu tracą cechy charakterystyczne dla produktu wyjściowego. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do stawki podatku VAT dla dostawy towaru "gryzaków do żucia dla psów".

Mając na uwadze opis wynikający z wniosku, a także powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o skoro ww. towary faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.92.10.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to ich dostawa może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z pozycją 50 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl