ITPP1/4512-334/15/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-334/15/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, Oś I Działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poddziałanie 1.1.9 Inne inwestycje w przedsiębiorstwie, pn.: "XXX", co w praktyce oznacza zakup urządzeń tj. pantograf, system radiografii, drukarki medycznej, kamery wewnątrz ustnej z monitorem, komputera, klimatyzatora, a także utworzenie dodatkowego miejsca pracy.

Wnioskodawca jest lekarzem stomatologiem prowadzącym indywidualną praktykę lekarską. Nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach zakupu podatek VAT Wnioskodawca traktuje jako wydatek kwalifikowany, co oznacza, że nie ma możliwości zwrotu tego podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 u.p.t.u. usługi lekarza dentysty w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 u.p.t.u. usługi lekarza dentysty w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Brak czynnego statusu podatnika VAT oraz przepisy przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 18, 19 wykluczają odzyskanie podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie urządzeń zostały wystawione na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisany stan faktyczny przedstawiony w poz. 68 ORD-IN pozwala w związku z realizowanym projektem opisanym powyżej na uznanie podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy rodzaj świadczonych usług wyczerpuje znamiona art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 tj. usługi świadczone przez lekarza stomatologa (dentystę) w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz brak czynnego statusu podatnika VAT pozwala zakwalifikować podatek VAT poniesiony w związku z realizacją wskazanego projektu jako wydatek kwalifikowany, ponieważ beneficjent Wnioskodawca nie ma prawnych możliwości jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt, którego przedmiotem było wyposażenie zakładu w zakup urządzeń tj. pantograf, system radiografii, drukarki medycznej, kamery wewnątrz ustnej z monitorem, komputera, klimatyzatora, a także utworzenie dodatkowego miejsca pracy. Jak wskazano, wydatki poniesione, w ramach realizowanego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi związane z ochroną zdrowia, które są zwolnione od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl