ITPP1/4512-175/15/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-175/15/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2015 r. (data wpływu do organu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących badań lekarskich i psychologicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących badań lekarskich i psychologicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.

Spółka jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą. Działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Oprócz usług medycznych wykonywanych na podstawie przywołanej ustawy, Spółka wykonuje badania lekarskie i psychologiczne:

1.

związane z badaniami profilaktycznymi w ramach medycyny pracy - podstawy prawne:

a.

ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 1997 r. Nr 96, poz. 593, z póżn.zm,)

b.

ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1993 r. Nr 21, poz. 94)

c.

rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) O... zamierza również w najbliższym czasie rozszerzyć zakres usług o badania:

2.

związane z badaniami niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na broń,

3.

związane z badaniami lekarskimi i psychologicznymi osób ubiegających się o prawo jazdy, na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane świadczenia medyczne:

1.

dotyczące badań profilaktycznych w ramach medycyny pracy,

2.

dotyczące badań osób ubiegających się o pozwolenie na broń,

3.

dotyczące badań osób ubiegających się o prawo jazdy.

Zdaniem Spółki:

Ad. 1.

Badania profilaktyczne w ramach medycyny pracy (badania wstępne, okresowe, kontrolne) - są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Świadczenia z zakresu medycyny pracy korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem są to usługi w zakresie opieki medycznej służącej szeroko rozumianej profilaktyce, zachowaniu, utrzymaniu i ochronie zdrowia, wykonywane przez kadrę medyczną w ramach działalności podmiotu leczniczego. Służą utrzymaniu, oddaleniu, uniknięciu bądź zapobieżeniu chorobom, urazom czy problemom zdrowotnym czy też wykrywaniu stadiów ukrytych lub początkowych w celu umożliwienia wczesnego leczenia.

Ad. 2.

Badania lekarskie i psychologiczne osób ubiegających się i posiadających pozwolenie na broń podlegają opodatkowaniu stawką VAT 23%. Wykonywane są w celu stwierdzenia predyspozycji osoby badanej do wykonywania określonego zawodu czy określonych czynności do uzyskania pozwolenia na broń, a zatem nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 19 i pkt 19a ustawy.

Ad. 3.

W odniesieniu do badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się o prawo jazdy Spółka stwierdziła, że podlegają one opodatkowaniu stawką 23%. Usługi te nie spełniają podstawowej przesłanki umożliwiającej zastosowanie zwolnienia, tj. ich bezpośrednim celem nie jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia, a zatem nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 19 i pkt 19a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl