ITPP1/443-998b/AJ - Ustalenie podstawy opodatkowania aportu wnoszonego do spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-998b/AJ Ustalenie podstawy opodatkowania aportu wnoszonego do spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zrealizować nową inwestycję pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej na obszarach Natura 2000 w gminie". Inwestycja polegać będzie na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, która następnie zostanie przekazana w formie aportu Spółce, w której Gmina posiada 100 % udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak ustalić podstawę opodatkowania aportu wnoszonego do Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania aportu Gmina ustali jako sumę netto towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o podatku od towarów usług, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12. Cena za wniesienie aportu nie została określona, więc zgodnie z ww. przepisem, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku. Artykuł 2 ust. 27b lit. a) ustawy, definiuje wartość rynkową jako cenę nabycia towarów lub koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy. Wnioskodawca wskazuje, iż dostawa towaru (wniesienie aportu) nastąpi bezpośrednio po ukończeniu planowanej inwestycji, dlatego jako podstawę opodatkowania można przyjąć ceną nabycia środka trwałego określoną na podstawie sumy wartości towarów i usług nabytych w związku realizacją planowanej inwestycji pomniejszony o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 powołanej ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z kolei przez wartość rynkową - zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju, w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Gmina zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiada 100 % udziałów wkład niepieniężny w formie aportu, w postaci środka trwałego. Wniesienie aportu nastąpi bezpośrednio po ukończeniu planowanej inwestycji. Cena za wniesienie aportu nie została określona, w związku z czym, jako podstawę opodatkowania Gmina zamierza przyjąć cenę nabycia środka trwałego określoną na podstawie sumy wartości towarów i usług nabytych w związku realizacją planowanej inwestycji pomniejszoną o podatek naliczony.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) nie ustalono ceny za wydawane udziały, to podstawę opodatkowania, zgodnie z normą wyrażoną w dyspozycji cytowanego przepisu art. 29 ust. 9 ustawy będzie stanowić wartość rynkowa przedmiotu aportu, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl