ITPP1/443-996a/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-996a/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - "muzeum rejestrowane" - jest samorządową instytucją kultury i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu muzeum.

Oddziałem Wnioskodawcy jest Park Etnograficzny w K (skansen), w sąsiedztwie którego mieści się dwór O wraz z parkiem dworskim, wpisanym do rejestru zabytków. Muzeum zakupiło wyżej wymieniony dwór wraz z parkiem w ramach projektu o roboczym tytule "Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego", polegającego na przywróceniu do stanu użyteczności muzealnej, zrujnowanego, zabytkowego dworu wraz z otaczającym go parkiem w m. K w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, os. 3 Rozwój infrastruktury społecznej, działanie 3.3 Rozwój infrastruktury kultury.

Zgodnie z regulacjami dotyczącymi kwalifikowania kosztów w ramach projektów pomocowych, podatek VAT zapłacony w związku z dokonaniem wydatku kwalifikowanego jest kwalifikowany tylko wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl ustawy o VAT nie może zostać odzyskany, tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo (beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowany, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił np. ze względu na niepodjęcie przez beneficjenta czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Projekt obejmuje swoim zakresem remont, odbudowę i rozbudowę o kondygnację podziemną dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne, wraz z zagospodarowaniem terenu parku dworskiego. Planowane jest odtworzenie zabytkowego dworu i parku na zasadzie rekonstrukcji według stanu z początku XX w. W przypadku architektury dworu zachowana zostanie substancja zabytkowa budynku trójkondygnacyjnego i łącznika z lat 80. XIX w. Starsza część parterowa z połowy XIX w. zostanie zrekonstruowana na podstawie zachowanego materiału ikonograficznego i dodatkowo podpiwniczona. W starszej, parterowej części dworu na całej powierzchni przyziemia zostanie zorganizowana ekspozycja wnętrz dworskich na podstawie zachowanych materiałów, w tym informacji udzielonych przez ostatnich właścicieli dworu. Zostanie odtworzony dawny układ wnętrz z ich wyposażeniem. Celem tej części ekspozycji będzie odtworzenie klimatu dworu średniozamożnej, patriotycznej rodziny szlacheckiej.

W części piętrowej wybudowanej na początku lat 80. XIX w. przez Marię W, w kondygnacji przyziemia znajdzie się ekspozycja jej poświęcona. Na ekspozycji znajdą się wątki związków Marii z F i J. Celem tej części ekspozycji będzie przedstawienie postaci, która reprezentuje zamożną kosmopolityczną magnaterię.

Reasumując, założony program można określić jako realizację koncepcji muzeum szlachty. Program uwzględnia zarówno przedstawienie obrazu patriotycznej szlachty, jak i kosmopolitycznej magnaterii.

Dwór przeznaczony jest na cele muzealne Wnioskodawcy. Funkcja muzealna zlokalizowana zostanie na parterze całego budynku, w piwnicach oraz na piętrze i poddaszu. Funkcje towarzyszące to:

* na parterze - główne pomieszczenia ekspozycyjne wnętrz dworskich, pomieszczenia recepcyjne, toalety dla niepełnosprawnych;

* w piwnicach - stanowiska naukowe obejmujące odtworzenie zabytkowych kuchni i pralni, magazyny muzealne, kotłownia olejowa oraz zaplecza socjalne dla pracowników i toalety dla zwiedzających;

* na piętrze (poddaszu) - w części wyższej - pokoje biurowe przeznaczone na gabinet kierownika placówki oraz na pracownie naukowe i archiwum placówki, oraz pokój sypialny z łazienką; w części niższej - przylegającej do łącznika - magazyn (strych), południową stronę poddasza zajmować będzie wygodne mieszkanie służbowe;

* park dworski - projekt zagospodarowania terenu parku polega na odtworzeniu jego pierwotnego układu z dostosowaniem do potrzeb ruchu turystycznego. Park dodatkowo będzie pełnił funkcje ogrodu botanicznego. Projekt uwzględnia podjazd do dworu i odtworzenie parkowych ciągów komunikacyjnych (żwirowych alejek) z minimalnym zakresem małej architektury. Parkowe ciągi komunikacyjne będą skomunikowane z terenem istniejącego skansenu (tzn. połączone z drogą wewnętrzną w skansenie).

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy o muzeach celem działalności Wnioskodawcy jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzeum realizuje cele w szczególności poprzez (art. 2 ww. ustawy): gromadzenie zabytków w zakresie archeologii, historii, sztuki, etnografii, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów i materiałów dokumentacyjnych, przechowywanie zgromadzonych muzealiów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwa oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych, zabezpieczanie i konserwacja muzealiów, urządzanie wystaw, prowadzenie działalności naukowo - badawczej, edukacyjnej i informacyjnej w zakresie dyscyplin objętych działaniem Muzeum, udostępnianie zbiorów dla celów naukowych i edukacyjnych, zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów, prowadzenie działalności wydawniczej, współdziałanie z innymi instytucjami o podobnych celach, przyjmowanie zabytków w depozyt zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Działalność Muzeum jest finansowana z: dotacji podmiotowej z budżetu Województwa, wpływów z prowadzonej działalności, środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych, najmu i dzierżawy składników majątkowych ruchomych i nieruchomości, dochodów z działalności gospodarczej (w szczególności: sprzedaż wydawnictw, sprzedaż pamiątek, organizowanie spektakli, koncertów, odczytów, wieczorów autorskich, organizowanie sympozjum, konferencji, spotkań, udziału w imprezach promujących miasto oraz jego kulturę, wynajmowania pomieszczeń (lokali) w celu organizacji imprez, uroczystości oraz innych form nie kolidujących z działalnością statutową Muzeum), innych źródeł.

Dochody z działalności gospodarczej przeznaczane są w całości na działalność statutową Muzeum.

Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest ratowanie zabytku, a nie osiąganie dochodów. Odbudowa dworu i parku rozłoży się w czasie trzech lat i po tym czasie będzie udostępniona zwiedzającym. Muzeum jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i poniosło już wydatki w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Muzeum osiąga dochody zarówno z czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wstęp do muzeum, wynajem pomieszczeń itp.) jak i zwolnionych (oprowadzanie, warsztaty muzealne itp.). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż dotacja, która stanowi 45,51% całości zadania - w formie refundacji poniesionych wydatków została przyznana na podstawie uchwały Sejmiku Województwa z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011-2036. Na pozostałą część planowanych wydatków, tj. 54,49% muzeum złożyło wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i oczekuje na uchwałę w sprawie przyznania dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje otrzymane na realizację projektu "Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego" polegającego na przywróceniu do stanu użyteczności muzealnej, zrujnowanego, zabytkowego dworu wraz z otaczającym go parkiem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, os. 3 Rozwój infrastruktury społecznej, działanie 3.3 Rozwój infrastruktury kultury wlicza się do obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanej dotacji nie wlicza się do obrotu, bowiem przyznana, w związku z refundacją kosztów odbudowy inwestycji dworu wraz z parkiem w ramach przedmiotowego projektu dotacja, nie stanowi dopłaty do biletów wstępu i nie ma wpływu na ich cenę, służy jedynie ochronie zabytku. Jest to dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, z przywołanych przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Nie jest natomiast obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnych charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Muzeum uzyskało dotacje na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu "Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego", polegającego na przywróceniu do stanu użyteczności muzealnej, zrujnowanego, zabytkowego dworu wraz z otaczającym go parkiem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, os. 3 Rozwój infrastruktury społecznej, działanie 3.3 Rozwój infrastruktury kultury. Przyznana dotacja nie stanowi dopłaty do biletów wstępu i nie ma wpływu na ich cenę, służy jedynie ochronie zabytku.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż pozyskana dotacja nie będzie miała związku ze sprzedażą, bowiem nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie ponoszonych kosztów w ramach realizowanego projektu związanego z pracami, polegającymi na przywróceniu do stanu użyteczności muzealnej, zrujnowanego, zabytkowego dworu wraz z otaczającym go parkiem. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Konsekwentnie więc przyznana Muzeum dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl