ITPP1/443-994/10/AJ - Ulga z tytułu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących niezbędnych do ewidencjonowania świadczonych usług medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-994/10/AJ Ulga z tytułu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących niezbędnych do ewidencjonowania świadczonych usług medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu do tutejszego organu 12 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzania ewidencji przy pomocy kas rejestrujących oraz prawa do ulgi z tytułu ich zakupu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzania ewidencji przy pomocy kas rejestrujących oraz prawa do ulgi z tytułu ich zakupu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od 2007 r. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności usług medycznych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w aptekach, które są w całości sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż wyrobów farmaceutycznych jest prowadzona od 5 stycznia 2009 r. i od tego dnia Spółka prowadzi sprzedaż dla osób fizycznych w aptekach przy użyciu kas fiskalnych, których ilość i miejsce użytkowania zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami, zgłoszone przed zainstalowaniem do urzędu skarbowego oraz po ich fiskalizacji. Sprzedaż usług medycznych dla osób fizycznych w 2010 r. przekroczyła 40.000 złotych. Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, od dnia 1 maja 2011 r. Spółka będzie zobowiązana do rejestracji sprzedaży usług medycznych dla osób fizycznych przy pomocy kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółce przysługuje możliwość skorzystania z odliczenia od podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług na zakup kas fiskalnych, w zakresie usług wyłączonych ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

2.

Czy Spółka może rozpocząć ewidencjonowanie usług medycznych przy zastosowaniu co najmniej 1/5 liczby kas rejestrujących i od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca wprowadzać kolejne, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, czy musi wprowadzić kasy rejestrujące we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży usług medycznych od dnia 1 maja 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nastąpiła zmiana przepisów i wyłączenie usług medycznych ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, Spółce przysługuje możliwość skorzystania z odliczenia od podatku należnego zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wprowadzając i zgłaszając od 1 stycznia 2009 r. po raz pierwszy kasy rejestrujące w aptekach, postąpiła zgodnie z zakresem obowiązujących przepisów. Spółka nie mogła przewidzieć zmian w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas i zgłosić ilość kas, które będą potrzebne do ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczonych usług medycznych. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Oznacza to, iż jeżeli w danym zakresie działalności nie było wcześniej obowiązku stosowania kas, w przypadku zmian, wprowadzenie obowiązku ewidencji wyznacza nowy termin dla danego zakresu usług. Zdaniem Spółki, jeżeli przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu usług medycznych, tj. przed dniem 1 maja 2011 r. zgłosi ilość kas rejestrujących potrzebnych do ewidencjonowania obrotu ww. usług, to będzie miała prawo do odliczenia 90% ich ceny zakupu, nie więcej niż 700 złotych. Spółka stoi także na stanowisku, że kasy fiskalne w usługach medycznych wyłączonych ze zwolnienia od 1 maja 2011 r., powinny zostać wprowadzone w miejscach ich sprzedaży sukcesywnie zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., co wynika wprost z ww. przepisu, a nie jednocześnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wynika, że odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z realizacją powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2a tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 26 załącznika do rozporządzenia, o którym wyżej mowa, zwolnione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), które nie zostały ujęte w załączniku do obecnie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia.

Z powołanych przepisów wynika, że usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej nie zostały objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wobec tego, od 1 maja 2011 r. usługi te podlegają obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na zasadach ogólnych.

Natomiast stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 6 tego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z kolei stosownie do zapisu § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2, 4-8 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do ewidencjonowania we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia. Rozpoczęcie ewidencjonowania, na zasadach określonych w ust. 1, przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach (§ 6 ust. 2).

Z wyżej cytowanego przepisu wynika, iż określone w nim czasowe zwolnienie dotyczące ewidencjonowania obrotów na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach ma zastosowanie w przypadku podatników, którzy rozpoczynają obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka od stycznia 2009 r. prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w prowadzonych aptekach. Ilość i miejsce instalacji kas została zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przed ich zainstalowaniem, jak i po ufiskalnieniu. Ponadto, Spółka świadczy na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy usługi medyczne, których wartość sprzedaży w 2010 r. przekroczyła 40.000 zł.

Wynikający z art. 111 ust. 1 obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka jest obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej i ewidencję tą prowadzi, przy czym w zakresie świadczonych usług medycznych, Spółka do dnia 30 kwietnia 2010 r. korzysta z czasowego zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wynika z tego, iż w związku z wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług medycznych, Spółka nie jest podatnikiem rozpoczynającym przedmiotową ewidencję, lecz realizującym kontynuowanie powstałego wcześniej obowiązku.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nie ma podstaw prawnych dla skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia ulgi z tytułu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących niezbędnych do ewidencjonowania świadczonych usług medycznych. W związku z tym, iż z dniem 30 kwietnia 2011 r. przestaje obowiązywać czasowe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania usług medycznych, jako podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od 2009 r., Spółka winna wprowadzić do ewidencjonowania od 1 maja 2011 r. kasy w całym zakresie usług medycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl