ITPP1/443-988a/09/BJ - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych otrzymywanych przez spółkę na podstawie umów o współpracy handlowej, zawartych z kontrahentami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-988a/09/BJ Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych otrzymywanych przez spółkę na podstawie umów o współpracy handlowej, zawartych z kontrahentami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową, polegającą na hurtowej sprzedaży mięsa i wędlin, jak również prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw i nabyć towarów realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających.

Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, które są składane za pośrednictwem Spółki, odgrywającej rolę dystrybutora. Z tytułu tak szeroko zakrojonej współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną lub usługą marketingową lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę.

W zależności od zawartych umów otrzymujemy świadczenie pieniężne określane jako "premia pieniężna", "usługa marketingowa", "wynagrodzenie".

Każdorazowe świadczenie pieniężne jest dokonywane m.in. z tytułu:

*

nakłaniania firm do udostępniania powierzchni reklamowej,

*

umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,

*

umieszczanie reklamy w publikacjach,

*

dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych,

*

nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,

*

usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,

*

analizy opakowań,

*

analizy jakości,

*

analizy pozycjonowania rynku.

Podobnie Wnioskodawca czyni wobec kolejnych nabywców, którzy nabywają od niego towar. W przypadku realizowanych dostaw przez nabywców Spółka wypłaca stosowne premie pieniężne dla stałych odbiorców.

Każdorazowo kiedy Spółka otrzymuje premię pieniężną wystawia stosowną fakturę VAT określając ją jako: "premia pieniężna", "usługa marketingowa", inne "wynagrodzenie". Wystawiając fakturę VAT Spółka traktuje premie jako sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu stawką 22 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone usługi wynikające ze wzajemnej współpracy handlowej, za które Spółka otrzymuje premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy otrzymuje on premie pieniężne, wszelkie usługi świadczone przez Spółkę są usługami wynikającymi z treści dyspozycji art. 8 cyt. wyżej ustawy, który stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W ocenie Spółki świadczone usługi, polegające na wzajemnej współpracy, za które Spółka otrzymuje stosowne wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak przedstawione stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2008 r., ITPP1/443-146/08/BK, wydanej na wniosek jednego z jej kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że pojęcie "świadczenie usług", ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także ich zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś świadczenie za odpłatne świadczenie usług musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi w nim udział, czyli jedna ze stron musi zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności (np. w zawartej umowie), a druga do stosownej zapłaty.

Przykładem takich zachowań może być podejmowanie przez uczestników obrotu handlowego różnorodnych działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów, których efektem może być wypłata odrębnych - w sensie finansowym - od tych dostaw dodatkowych gratyfikacji, np. w postaci tzw. premii pieniężnych, czy bonusów. Ewentualne skutki podatkowe związane z przekazaniem (z drugiej strony otrzymaniem) premii pieniężnych (bonusów) uzależnione są od wielu czynników i złożoności danej sytuacji, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podmiot otrzymuje je w związku z zachowaniem o charakterze wzajemnym, odrębnym od obrotu towarami, i czy w efekcie mogą one stanowić wynagrodzenia za usługę, w rozumieniu regulacji z zakresu podatku od towarów i usług.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umów o wzajemnej współpracy handlowej z kontrahentami otrzymuje premie pieniężne. Wynagrodzenie takie dokonywane jest z tytułu zakupu towarów oraz dodatkowych czynności, rozumianych jako działania marketingowe i promocyjne (m.in. umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym, umieszczanie reklamy w publikacjach, dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych, usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów, analizy opakowań, analizy jakości, analizy pozycjonowania rynku.

A zatem w tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych umów handlowych czynności (działania marketingowe i promocyjne) są rzeczywiście wykonywane przez Wnioskodawcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

A zatem świadczący usługę jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Natomiast w przypadku gdy wypłata premii uzależniona jest wyłącznie od osiągniętego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym i oprócz tego kontrahent nie świadczy żadnych dodatkowych czynności, to należałoby uznać, iż otrzymujący premię pieniężną nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynności te nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl