ITPP1/443-987/11/MN - VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności dostawy lokalu użytkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-987/11/MN VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności dostawy lokalu użytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 12 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności dostawy lokalu użytkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności dostawy lokalu użytkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 6 listopada 1997 r. zawarła Pani umowę w sprawie wybudowania i przeniesienia własności lokalu usługowego. Zgodnie z postanowieniami umowy wpłaciła Pani zaliczki, na które wykonawca wystawił rachunki uproszczone na kwoty: 25.200 zł (w tym VAT 4.544,26 zł); 40.000 zł (w tym VAT 7.213,12 zł), 35.000 zł (w tym VAT 6.311 zł), 50.000 zł (w tym VAT 9.016,39 zł), 10.000 zł (w tym VAT 1.803,28 zł), 10.000 zł (w tym VAT 1.803,28 zł). Razem brutto 170.200 zł.

Po wystawieniu rachunków uproszczonych (w okresie od dnia 10 listopada 1997 r. do dnia 31 sierpnia 1998 r.) w dniu 25 lipca 2000 r. wystawione zostały korekty do tych rachunków uproszczonych na zwrot zaliczek, a następnie w tej samej dacie faktura VAT na kwotę brutto 170.200 zł, w której - jako nabywca - wskazana została Pani firma.

Działalność gospodarczą prowadzi Pani od 1985 r. Po raz pierwszy dokonała Pani zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT w dniu 24 kwietnia 1994 r. Z uwagi na sezonowy charakter wykonywanej działalności składała Pani corocznie informację w urzędzie skarbowym o zaprzestaniu prowadzenia działalności, po czym w roku następnym ponawiała tę działalność. W dniu 31 grudnia 1998 r. zgłosiła Pani likwidację działalności w dotychczasowym miejscu jej prowadzenia, na druku NIP-1 oraz na druku VAT-Z. Zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) w zakresie podatku od towarów i usług dokonała Pani ponownie w dniu 8 listopada 1999 r. i od tej chwili w sposób ciągły składa Pani deklaracje VAT. W deklaracji VAT-7 za lipiec 2000 r. wykazała Pani do zwrotu podatek naliczony z tytułu nabycia środków trwałych na kwotę 30.691 zł (wartość brutto 170.200 zł, wartość netto 139.691,81 zł) wynikający z faktury VAT wystawionej w lipcu 2000 r. w miejsce wcześniej wystawionych sześciu rachunków uproszczonych i skorygowanych "do zera fakturami VAT korekta".

Urząd skarbowy, decyzją z dnia 22 października 2001 r., zakwestionował prawo do zwrotu podatku wynikającego z faktury VAT, uznając, że faktura ta cyt. "jest sprzeczna z rzeczywistym stanem dotyczy bowiem czynności, które wcześniej zostały już udokumentowane rachunkami uproszczonymi... i nie mogą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony".

Nie wchodząc w prawidłowość ówczesnego merytorycznego rozstrzygnięcia tej sprawy przez organ podatkowy podkreśla Pani, że od wpłaconej zaliczkami kwoty 170.200 zł nie uznano Pani prawa do zwrotu kwoty VAT w wysokości 30.691 zł.

W dniu 27 lipca 2000 r. lokal użytkowy został Pani sprzedany aktem notarialnym za cenę 303.800 zł, na co wystawiona została faktura VAT na kwotę brutto 133.600 zł (pozostała wartość do ceny nieruchomości, uwzględniająca zaliczki).

W deklaracji VAT-7 za sierpień 2000 r. podatek VAT od pozostałej części wartości lokalu (wg końcowego wyliczenia pozostała kwota brutto 126.500 zł) został wykazany do zwrotu i Pani zwrócony.

Z uwagi na to, że lokal wymagał wykonania wentylacji mechanicznej, jej wykonanie zleciła Pani firmie, która czynności te udokumentowała fakturą na kwotę brutto 25.986 zł (netto 21.300 zł, VAT 4.686 zł). Z tej faktury VAT został również Pani zwrócony.

Działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem VAT prowadziła Pani w tym lokalu nieprzerwanie od daty nabycia tego lokalu do 31 grudnia 2010 r. Od dnia 1 stycznia 2011 r., lokal ten wydzierżawiła Pani jako podatnik podatku od towarów i usług, uzyskując przychody ze źródła przychodów - w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - z najmu i dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy sprzedaż przedmiotowego lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Następnie zakres żądania sprecyzowano ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.

2.

Czy likwidacja działalności gospodarczej, prowadzonej w tym lokalu po okresie jej zawieszenia (działalność gospodarcza została zawieszona z dniem 31 grudnia 2010 r., a od dnia 1 stycznia 2011 r. lokal został wydzierżawiony, a przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług i podatkiem dochodowym ze źródła przychodów najem i dzierżawa) spowoduje konieczność zapłaty podatku od towarów i usług od tego lokalu.

3.

Czy sprzedaż przedmiotowego lokalu po likwidacji działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśniono, iż uzupełnienie wniosku o pytanie nr 1 ma na celu uzyskanie dokładnej odpowiedzi, w związku z wątpliwościami w sytuacji, gdy najpierw nastąpi likwidacja działalności gospodarczej, a później sprzedaż lokalu. Pytanie to zawarte zostało w części G wniosku o interpretację - zdanie ostatnie (własne stanowisko) lecz być może niedostatecznie zostało wyartykułowane - stąd uzupełnienie wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli i ich części w sytuacji, gdy dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia - w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a także gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawa budynku, budowli i ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Pani zdaniem, do pierwszego zasiedlenia doszło w dniu 27 lipca 2000 r. (przeniesienie aktem notarialnym na Pani rzecz lokalu) przez sprzedającego, który w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu oddał lokal do użytkowania. W lokalu tym od daty nabycia prowadzona była przez Panią pozarolniczą działalność gospodarcza, opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zawieszenie działalności gospodarczej od dnia 1 stycznia 2011 r. i wydzierżawienie tego lokalu innemu podmiotowi, z którego przychody są opodatkowywane podatkiem od towarów i usług, a w okresie późniejszym likwidacja działalności gospodarczej i sprzedaż przedmiotowego lokalu nie będą miały wpływu na zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Wskazać również należy również, iż stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 tej ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 14 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". (...)

Wskazać również należy na treść art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6 (tj. od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów i usług objętych spisem z natury.

Analizując przedstawione przepisy oraz biorąc pod uwagę opisane we winsoku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia spisu z natury wszystkich towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane i przy nabyciu których przysługiwało prawo odliczenia podatku.

Tym samym, w myśl przytoczonej powyżej zasady neutralności VAT, sporządzając spis z natury Wnioskodawca winien rozliczyć podatek należny od objętych spisem towarów na zasadach, jakie obowiązują przy ich dostawie. Właściwie sporządzony spis z natury winien objąć wszelkie towary, które zostały uprzednio zakupione i nie były przedmiotem dostawy, o ile stanowią towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy oraz przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skoro, jak wskazano we wniosku, przysługiwało Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z nabyciem przedmiotowego lokalu, towar ten winien być objęty spisem z natury, sporządzonym na podstawie cytowanego art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w dniu 27 lipca 2000 r. nabyła Pani na podstawie aktu notarialnego lokal użytkowy, w związku z czym odliczyła Pani podatek naliczony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W opisanych okolicznościach nabycie to stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu cytowanego art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, a ponadto z wniosku nie wynika, aby od dnia nabycia tego lokalu dokonała Pani ulepszenia tego lokalu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiącego co najmniej 30% wartości początkowej.

Przyjmując zasadę iż towary objęte spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług należy opodatkować w sposób pozwalający na zachowanie zasady neutralności podatku VAT, a więc na zasadach takich samych, jak przy sprzedaży, stosując obowiązujące stawki VAT lub zwolnienie od podatku, stwierdzić należy, iż w spisie tym przedmiotowy lokal użytkowy, przy nabyciu którego dokonała Pani odliczenia podatku naliczonego, winien być ujęty jako korzystający ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność tę należy uznać bowiem jako niedokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, a ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata (pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 27 lipca 2000 r., tj. w dniu, w którym lokal ten został Pani sprzedany w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu).

Jednocześnie w przypadku sprzedaży tego lokalu po likwidacji działalności gospodarczej i ujęciu go w spisie z natury, sporządzonym w trybie art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż tego lokalu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, na zasadzie określonej w art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko uznano za nieprawidłowe, gdyż do dostawy opisanego lokalu zastosowanie będzie miała inna niż wskazana przez Wnioskodawcę podstawa prawna.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl