ITPP1/443-986b/09/MS - Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych uzyskiwanych przez kontrahentów w związku ze zrealizowaniem wskazanego w umowie poziomu zakupów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-986b/09/MS Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych uzyskiwanych przez kontrahentów w związku ze zrealizowaniem wskazanego w umowie poziomu zakupów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie między innymi opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży pieczywa.

Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie podpisywania umowy na dostawę z dużym kontrahentem (Spółką), który za pośrednictwo w sprzedaży pieczywa do sieci sklepów chce otrzymywać wynagrodzenie jako określony procent (%) od obrotu netto. Premie mają być dokumentowane fakturą VAT. Wynagrodzenie to związane będzie z osiągnięciem określonego pułapu zakupów. Spółka traktuje to wynagrodzenie jako zapłatę za usługę marketingową polegającą na: eksponowaniu towarów w sieci sklepów, dyscyplinowaniu w zakresie terminów płatności za towary, umożliwieniu w sklepach prowadzenia promocji i degustacji towarów, realizowaniu w sklepach akcji promocyjnych, stopniowego zwiększania ilości sklepów przystępujących do zakupu towarów Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że wynagrodzenie (premia pieniężna) dla kontrahenta wypłacane będzie kwartalnie na podstawie kwartalnego zestawienia wartości sprzedaży pieczywa do sieci sklepów (5 % obrotów netto), a wypłata premii zgodnie z umową uzależniona będzie od: eksponowania w sklepach sieci pieczywa Wnioskodawcy, dyscyplinowania sklepów sieci do terminowych płatności, umożliwienie Wnioskodawcy na organizowanie w sklepach sieci promocji i degustacji, realizacji akcji promocyjnych na pieczywo Wnioskodawcy w sklepach sieci, stopniowego zwiększania ilości sklepów przystępujących do sieci w celu zapewnienia rynku zbytu na towary Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie za osiągnięcie pewnego określonego w umowie pułapu zakupów winno być dokumentowane notą czy fakturą VAT jako usługa marketingowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze orzecznictwo sądów administracyjnych, premia pieniężna wypłacona za osiągnięcie pewnego pułapu obrotów nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług objętych ustawą o podatku od towarów i usług. Premia jest zachętą dla nabywcy do zwiększania zakupów bez żadnych innych obowiązków ze strony nabywcy i winno być dokumentowane notą księgową, a nie fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, Wnioskodawca jest w trakcie podpisywania umowy na dostawę pieczywa z dużym kontrahentem. Kontrahent za pośrednictwo w sprzedaży pieczywa do sieci sklepów chce otrzymywać wynagrodzenie jako określony procent (%) od obrotu netto. Premie mają być dokumentowane fakturą VAT. Jak wskazano we wniosku, wynagrodzenie to związane będzie z osiągnięciem określonego pułapu zakupów, a wypłata premii zgodnie z umową uzależniona będzie od eksponowania w sklepach sieci pieczywa Wnioskodawcy, dyscyplinowania sklepów sieci do terminowych płatności, umożliwienie Wnioskodawcy na organizowanie w sklepach sieci promocji i degustacji, realizacji akcji promocyjnych na pieczywo Wnioskodawcy w sklepach sieci, stopniowego zwiększania ilości sklepów przystępujących do sieci w celu zapewnienia rynku zbytu na towary Wnioskodawcy. Wynagrodzenie (premia pieniężna) dla kontrahenta wypłacane będzie kwartalnie na podstawie zestawienia wartości sprzedaży pieczywa do sieci sklepów jako umowny % od obrotów netto.

W tym przypadku wskazać należy, że o ile wynikające z zawartej z kontrahentem umowy czynności (działania marketingowe i promocyjne) będą rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i będą miały wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wymienione przepisy oraz opis przedstawiony we wniosku wskazują, iż w tym przypadku, występuje odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a otrzymujący wynagrodzenie, o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem w zakresie tego podatku, jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść wskazanych przepisów, stwierdzić należy, że o ile otrzymane wynagrodzenie pieniężne związane jest z określonymi zachowaniami kontrahenta, to podlega (u otrzymującego to świadczenie) opodatkowaniu. Natomiast w przypadku gdy wypłata premii uzależniona jest wyłącznie od osiągniętego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym i oprócz tego kontrahent nie świadczy żadnych dodatkowych czynności, to należałoby uznać iż otrzymujący premię pieniężną nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynności te nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl