ITPP1/443-985/09/AP - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych premii pieniężnych na podstawie umowy o współpracy handlowej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-985/09/AP Możliwość opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych premii pieniężnych na podstawie umowy o współpracy handlowej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową, polegającą na handlu hurtowym mięsa oraz wędlin. Ponadto prowadzi on działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów, jak i nabyć realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających. Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, które są składane za pośrednictwem Spółki, odgrywającej rolę dystrybutora. Z tytułu tak szeroko zakrojonej działalności współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną lub usługą marketingową lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę. W zależności od zawartych umów Wnioskodawca otrzymuje świadczenie pieniężne określane jako "premia", "usługa marketingowa", "wynagrodzenie". Każdorazowe świadczenie pieniężne jest dokonywane m.in. z tytułu:

*

nakłaniania firm do udostępniania powierzchni reklamowej,

*

umieszczania dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,

*

umieszczania reklamy w publikacjach,

*

dystrybucji dostarczonych materiałów reklamowych,

*

nakłaniania firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,

*

konsultacji handlowych, polegających na analizie cen produktów,

*

analizy opakowań,

*

analizy jakości,

*

analizy pozycjonowania rynku.

Podobnie Wnioskodawca postępuje wobec kontrahentów, którzy nabywają od niego towar. W przypadku realizowanych dostaw przez nabywców Spółka wypłaca stosowne premie pieniężne stałym odbiorcom. W każdym przypadku po otrzymaniu premii pieniężnej Wnioskodawca wystawia stosowną fakturę VAT, określając ją jako: "premia pieniężna", "usługa marketingowa", inne "wynagrodzenie". Wystawiając fakturę VAT, Wnioskodawca traktuje wykonywane przez siebie czynności jako sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu stawką 22 %.

Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca występuje jako wypłacający premię pieniężną z tytułu dobrej współpracy z kontrahentem, otrzymuje on stosowną fakturę VAT od nabywcy i traktując ją jako fakturę wystawioną z tytułu nabycia usługi, odlicza podatek naliczony i pomniejsza o jego wartość podatek należny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. Spółka poinformowała, że głównym warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest wykonanie określonego obrotu w ściśle ustalonym okresie czasu (zazwyczaj jest to 1 miesiąc). Drugim warunkiem jest terminowe regulowanie płatności z faktur VAT dotyczących sprzedaży towarów. Dostawcy w zawieranych umowach określają wysokość progu obrotów oraz związaną z tym wysokość premii. Premie są procentowe lub kwotowe (z góry określona kwota jest stała w zależności od osiągniętego progu). Wypłata premii jest również uzależniona od świadczenia przez zainteresowanych dodatkowych czynności:

*

odpowiedniego wyeksponowania towaru dostawcy na specjalnie stworzonym w tym celu regale w swojej hali sprzedażowej oraz odpowiednim oznaczeniem "cenówkami" i plakatami z logo dostawcy,

*

posiadania określonej liczby asortymentu towarów,

*

umieszczenia reklamy na magazynie oraz pojazdach (logo dostawcy),

*

produkcji i dystrybucji ulotek z reklamą asortymentu dostawcy, inne usługi marketingowe, np. umieszczanie plakatów, organizacja promocji i degustacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczone usługi wynikające z wzajemnej współpracy handlowej, za które Wnioskodawca otrzymuje stosowne premie pieniężne, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Czy z tytułu otrzymanych w zamian za wypłacone premie pieniężne faktur VAT, Wnioskodawca ma możliwość pomniejszyć, zgodnie z art. 86, w związku z art. 88 ww. ustawy, podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu takich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy otrzymuje on premie pieniężne, wszelkie usługi świadczone przez Spółkę są usługami wynikającymi z treści dyspozycji art. 8 cyt. wyżej ustawy, który stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W ocenie Spółki świadczone usługi polegające na wzajemnej współpracy, za które Spółka otrzymuje stosowne wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak przedstawione stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2008 r. wydanej na wniosek jednego z jej kontrahentów.

Natomiast w przypadku wypłaty premii pieniężnych dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów, kupuje ona zakres świadczonych usług, określonych w art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1, w związku z art. 88 ww. ustawy, Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikających z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umowy o wzajemnej współpracy handlowej z kontrahentami otrzymuje premie pieniężne, w zamian za zrealizowanie określonego obrotu w ściśle określonym czasie, zazwyczaj w okresie jednego miesiąca. Dodatkowym warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest terminowe regulowanie płatności za faktury VAT, dotyczące sprzedaży towarów. Dostawcy w zawieranych umowach określają wysokość progu obrotów oraz uzależnioną od tego wysokość premii. Podobnie Wnioskodawca postępuje wobec kontrahentów, którzy nabywają od niego towar. Jak wskazano, zarówno w przypadku wypłacanych, jak i otrzymywanych premii pieniężnych, wynagrodzenie takie uzależnione jest również od świadczenia przez kontrahentów dodatkowych czynności, rozumianych jako działania marketingowe i promocyjne, mających wpływ na intensyfikację sprzedaży (m.in. eksponowanie towaru dostawcy na specjalnie stworzonym regale, umieszczanie reklamy w publikacjach, dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych, produkcja i dystrybucja ulotek z reklamą asortymentu dostawcy, organizacji promocji i degustacji, usługę konsultacji handlowych polegających na analizie cen produktów itp.)

A zatem w tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych umów handlowych pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów, czynności (działania marketingowe i promocyjne) są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

A zatem świadczący usługę, o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem w zakresie tego podatku, jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów, stwierdzić należy, że o ile otrzymane wynagrodzenie pieniężne związane jest z określonymi zachowaniami kontrahenta, to podlega (u otrzymującego to świadczenie) opodatkowaniu, a Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, w zakresie w jakim związane są one ze sprzedażą opodatkowaną, jeśli nie wystąpią inne ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku, gdyby wypłata premii była uzależniona wyłącznie od osiągniętego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym i oprócz tego Wnioskodawca nie świadczyłby żadnych dodatkowych czynności, to należałoby uznać, iż otrzymujący premię pieniężną nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynności te nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z niesłusznie wystawianych przez jej kontrahenta faktur VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl