ITPP1/443-985/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-985/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, dokumentujących wykonanie usług zgodnie z umową o współpracy handlowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, dokumentujących wykonanie usług zgodnie z umową o współpracy handlowej.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zawarł Pan szereg umów z sieciami handlowymi, na podstawie których otrzymuje od nich faktury za świadczone usługi. Kontrahent w ramach zawartych warunków handlowych obciąża firmę Pana m.in.:

1.

wynagrodzeniem za intensyfikację działalności handlowej; wynagrodzeniem za powyższe usługi jest bonus roczny bezwarunkowy w wysokości określonego procentu od osiągniętego obrotu i jest rozliczany okresowo w terminach miesięcznych na podstawie wystawianych przez dostawcę faktur VAT,

2.

wynagrodzeniem za intensyfikację działalności handlowej; wynagrodzeniem za powyższe usługi ustalane jest w formie rocznego bonusu warunkowego liczonego jako procent od rocznego obrotu i rozliczanego również na podstawie faktury VAT. Wynagrodzenie ma charakter warunkowy, ponieważ uzależnione jest od osiągnięcia określonego pułapu obrotów,

3.

wynagrodzenie za usługi marketingowe; wynagrodzenie za powyższe usługi ustalane jest w postaci procentu od osiągniętego obrotu i jest rozliczane miesięcznie,

4.

wynagrodzenie z tytułu nadzwyczajnych akcji promocyjnych: w związku z otwarciem nowych sklepów, z przekształceniem sklepów (zmiana marki, wizerunku sklepu), przejęciem kontroli nad inną siecią; wynagrodzenie za powyższe usługi ustalone jest w postaci ryczałtu za każdą akcję promocyjną w danej placówce handlowej, za wyżej wymienione usługi wystawiane są faktury VAT.

Ponadto wskazał Pan, że wynagrodzenie to jest związane z dostawami towarów w danym okresie, a nie z konkretną dostawą oraz że jest ono związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz wyjaśnił Pan na czym polegają usługi marketingowe świadczone przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego w faktur wystawionych przez kontrahenta, dokumentujących wykonanie usług zgodnie z umową o współpracy handlowej.

Zdaniem Pana, w przypadku wyżej wymienionych usług istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta. Fakt, że wynagrodzenie ustalane jest w formie procentu od osiągniętego obrotu nie ma znaczenia, ponieważ jest to tylko sposób szacowania wysokości wynagrodzenia za świadczoną usługę. Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, faktury, w których wykazana została kwota podatku nie uprawniają do odliczenia podatku, jeśli faktury te dokumentują transakcje co do zasady niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione od podatku. Przepis ten jednak w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, ponieważ uzyskanie premii za określony pułap obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy uznać, że świadczeniem jest także zachowanie, które musi polegać na podjęciu bezpośredniego działania. Zgodnie z prawem cywilnym świadczenie może polegać zarówno na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania. Wystarczy, aby było ono częścią stosunku prawnego, którym strony ukształtowały wzajemne relacje w sposób zobowiązujący je do określonego zachowania lub do znoszenia zachowania drugiej strony. Wobec powyższego świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych. Dlatego też przyznanie premii pieniężnych i bonusów rocznych - pomimo że nie stanowi realizacji umownego obowiązku z tytułu świadczenia konkretnej usługi - należy uznać za wynagrodzenie za określone zachowanie. W konsekwencji otrzymanie premii pieniężnych i bonusów rocznych stanowi wynagrodzenie za usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku. Jednakże treść powyższego przepisu nie znajduje zastosowania w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, ponieważ wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie bowiem z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosowanie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści złożonego wniosku wynika, że premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za podejmowane przez kontrahenta działania w zakresie m.in.

* intensyfikacji działalności handlowej, rozliczane w formie bonusu rocznego od obrotu (tzw. bezwarunkowy bonus rozliczany okresowo miesięcznie od obrotu oraz tzw. warunkowy bonusu naliczany procentowo po przekroczeniu określonych obrotów,

* usług marketingowych, które polegają na prowadzeniu przez kontrahenta nadzwyczajnych akcji promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów, uczestnictwie w akcjach gazetowych oraz innych akcjach promocyjno-marketingowych. Wynagrodzenie z tego tytułu jest rozliczane miesięcznie w postaci procentu od osiągniętego obrotu.

Za każdą z ww. usług kontrahent wystawia Wnioskodawcy fakturę VAT.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, otrzymane wynagrodzenie nie jest związane z konkretną dostawą lecz z dostawami towarów w danym okresie i służy wykonywaniu czynności opodatkowanych (zwiększeniu zakupów towarów oferowanych przez Wnioskodawcę).

W związku z tym uznać należy, że firmie Wnioskodawcy, jako nabywcy przedmiotowych usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenia z tytułu świadczonych usług przez kontrahenta w zakresie, w jakim te usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą inne przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl