ITPP1/443-98/08/AP - Jak należy opodatkować wykonaną przez kontrahenta posiadającego siedzibę w Tajlandii usługę dostarczenia (oddelegowania) własnego personelu do pracy na polskich plantacjach?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-98/08/AP Jak należy opodatkować wykonaną przez kontrahenta posiadającego siedzibę w Tajlandii usługę dostarczenia (oddelegowania) własnego personelu do pracy na polskich plantacjach?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 i 21 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na zbiorze owoców z plantacji na terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 10 i 21 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na zbiorze owoców z plantacji na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi Pani działalność rolniczą polegającą m.in. na uprawie truskawek na własnych plantacjach. W bieżącym roku, w okresie zbioru owoców, zamierza Pani zawrzeć kontrakt z firmą posiadającą siedzibę w Tajlandii, którego przedmiotem będzie świadczenie przez tą firmę usług polegających na zbiorze owoców z Pani plantacji. W celu świadczenia przedmiotowych usług firma, będąca Pani kontrahentem, delegować będzie do Polski zatrudnionych przez siebie pracowników - obywateli Tajlandii - zatrudnionych w tej firmie na podstawie umowy o pracę. Po wykonaniu wskazanych wyżej usług wystawiona zostanie faktura VAT przez tajlandzkiego przedsiębiorcę za wykonanie usług zbioru owoców - usług sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 01.41.11 "Usługi związane z uprawami rolnymi". Wartość wynikająca z faktury stanowić będzie iloczyn wagi owoców zebranych na Pani plantacjach, wyrażonej w kilogramach oraz ustalonej ceny za 1 kg zebranych owoców.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku poinformowała Pani, że nadzór nad pracą wykonywaną przez oddelegowanych przez usługodawcę pracowników wykonywany będzie przez ich pracodawcę z Tajlandii poprzez oddelegowanych m.in. w tym celu brygadzistów. Także transport osób oddelegowanych, ubezpieczenie na czas podróży i pobytu w Polsce oraz świadczenia związane z zatrudnianiem tych osób związane z ochroną zdrowia, bezpieczeństwem i higieną pracy, opłacać będzie pracodawca z Tajlandii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym po Pani stronie powstanie obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług, polegających na zbiorze owoców z Pani plantacji w sytuacji, gdy podatek ten nie zostanie rozliczony w Polsce przez usługodawcę?

Pani zdaniem, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym zobowiązana będzie Pani do rozliczenia podatku z tytułu importu usług, o ile podatek ten nie zostanie rozliczony w Polsce przez usługodawcę. Na potwierdzenie swojego stanowiska wskazała Pani zapisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), które wskazują, iż opisane w złożonym wniosku należy zakwalifikować jako usługi związane z nieruchomościami, podlegające opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie podnosi Pani, iż biorąc pod uwagę zapis art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatek od towarów i usług związany ze świadczeniem przedmiotowych usług rozliczy w Polsce firma z Tajlandii, wówczas u Pani nie wystąpi import usług i obowiązek rozliczenia podatku. W przeciwnym wypadku import ten będzie miał miejsce i zobowiązana będzie Pani zadeklarować poprzez złożenie deklaracji VAT-9 i odprowadzić podatek należny od wykonanej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 9 powołanej ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

W art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy ustawodawca postanowił, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

W celu stwierdzenia, czy wymienione we wniosku usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie miejsce ich świadczenia.

Podstawową zasadę dotyczącą określenia miejsca świadczenia usług zawiera art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzone zostały odstępstwa uzależniające miejsce świadczenia od rodzaju wykonanych usług lub też miejsca położenia nieruchomości, której te usługi dotyczą.

I tak, według art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

-

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Regulacja zawarta w powołanym wyżej przepisie odnosi się do usług niematerialnych, m.in. usług dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 cyt. ustawy.

W ustawie o podatku od towarów nie zostało zdefiniowane pojęcie oddelegowania lub dostarczania personelu. Słownik języka polskiego opisuje te pojęcia w następujący sposób:

*

oddelegować - przeznaczyć kogoś do wykonania jakiegoś zadania służbowego

*

dostarczyć - sprawić, żeby się coś znalazło, żeby się ktoś znalazł w jakimś określonym miejsce np. dostarczyć robotników na budowę.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zadaniem pracowników firmy z Tajlandii, zatrudnionych przez tą firmę na podstawie umowy o pracę, będących obywatelami tego państwa, a oddelegowanych do pracy w Polsce będzie wykonanie usługi, polegającej na zbiorze owoców z plantacji, będących Pani własnością. Nadzór nad pracą tych osób wykonywany będzie przez ich pracodawcę. Także transport osób oddelegowanych, ubezpieczenie ich na czas podróży i pobytu w Polsce oraz świadczenia związane z ich zatrudnianiem (świadczenia związane z ochroną zdrowia, bezpieczeństwem i higieną pracy) opłacać będzie pracodawca z Tajlandii.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne oraz przywołane powyżej definicje słownikowe, należy stwierdzić, iż w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w ocenie tut. organu, dojdzie do wykonania przez kontrahenta posiadającego siedzibę w Tajlandii usługi dostarczenia (oddelegowania) własnego personelu do pracy na polskich plantacjach, tym samym przedmiotem świadczenia będzie usługa niematerialna wymieniona w art. 27 ust. 4 pkt 5 cyt. ustawy (usługa delegowania personelu), do której ma zastosowanie przepis art. 27 ust. 3. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż na fakturze wystawionej przez kontrahenta z Tajlandii wykonane usługi określono jako: "usługi zbioru owoców". W świetle powołanego art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadku usług określonych w art. 27 ust. 4 pkt 5, podatnikiem jest zawsze usługobiorca tych usług. Tym samym jest Pani zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu importu usług oddelegowania personelu.

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z zapisem art. 99 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową (VAT-9) składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl