ITPP1/443-97a/10/AT - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy infrastruktury technicznej, wniesionej następnie aportem do spółek komunalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-97a/10/AT Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy infrastruktury technicznej, wniesionej następnie aportem do spółek komunalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową, bądź przebudową infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną w ramach realizowanego projektu " (...) Park Naukowo-Technologiczny" wniesioną w drodze aportu do spółek komunalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową, bądź przebudową infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną w ramach realizowanego projektu " (...) Park Naukowo-Technologiczny " wniesioną w drodze aportu do spółek komunalnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto, na własnych terenach o powierzchni 26 ha, planuje utworzenie parku naukowo-technologicznego, jako miejsca dla współpracy biznesu i strefy naukowo-badawczej. Projekt pod nazwą " (...) Park Naukowo-Technologiczny" realizowany będzie przy współfinansowaniu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Jest on umieszczony na indykatywnej liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 w ramach Działania 1.3 "Wspieranie innowacji".

Przedmiotem projektu jest budowa budynku centrum technologicznego i budynku inkubatora technologicznego wraz z wyposażeniem, a także kompleksowe przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych wraz z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej.

Projekt zakłada, że obszar o powierzchni ok. 6 ha przeznaczony zostanie pod budowę dwóch obiektów kubaturowych parku wraz z zagospodarowaniem terenu. Obiekty kubaturowe wybudowane w ramach projektu zostaną przeznaczone na cele wynajmu dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (w początkowej fazie prowadzenia działalności na warunkach preferencyjnych) oraz dla podmiotów gospodarczych świadczących usługi okołobiznesowe.

Pozostała część terenów parku (ok. 20 ha), po wykonaniu uzbrojenia (za wyjątkiem gruntów położonych w pasach drogowych), zostanie sprzedana bądź wydzierżawiona przedsiębiorcom z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Sprzedażą/dzierżawą objęte zostaną jedynie grunty, które będą posiadały dostęp do wybudowanego w ramach projektu uzbrojenia terenu.

W zakresie rzeczowym projekt zakłada realizację następujących typów zadań inwestycyjnych:

*

budowę dwóch obiektów kubaturowych: inkubatora technologicznego i centrum technologicznego wraz z ich wyposażeniem, w tym zakup wyposażenia laboratoryjnego - specjalistycznego;

*

budowę, bądź przebudowę, infrastruktury drogowej (drogi publiczne) obejmującą budowę 3 nowoprojektowanych ulic oraz przebudowę 5 istniejących ulic wraz z infrastrukturą techniczną obejmującą: sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć ciepłowniczą i sieć teleinformatyczną oraz ewentualne przebudowy sieci gazowej i energetycznej.

Miasto przewiduje, że po zrealizowaniu projektu (ok. II połowy 2012 r.) wykonane inwestycje zostaną rozdysponowane w następujący sposób:

1.

obiekty kubaturowe parku (inkubator technologiczny i centrum technologiczne) wraz z urządzonym terenem wokół nich pozostaną własnością Miasta, przy czym rozważane są dwa modele zarządzania nimi, tj.:

*

przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej podległej Miastu (np. jednostka budżetowa) w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z wymogami rozdziału 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub

*

powierzenie prowadzenia działalności podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu, zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (Dz. U. Nr 70, poz. 604).

Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Miasta. Generowane przychody i koszty będą stanowić przychody i koszty Miasta. Ponadto, Miasto będzie ponosić koszty zarządu (wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomościami). Niezależnie od zaprezentowanej powyżej formy organizacyjnej, podmiot zarządzający parkiem naukowo-technologicznym będzie wykonywał działania określone rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).

2.

infrastruktura drogowa (drogi publiczne), obejmująca nawierzchnię ulic wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową, sygnalizacją świetlaną wraz z siecią kanalizacji deszczowej, siecią teleinformatyczną i siecią oświetleniową, pozostanie własnością Miasta;

3.

infrastruktura techniczna, obejmująca sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, których Miasto jest właścicielem;

4.

infrastruktura techniczna, w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, pozostanie ich własnością.

W dniu 12 kwietnia 2010 r. przedmiotowy wniosek uzupełniono, wskazując, iż pośród dwóch rozważanych modeli zarządzania analizowane jest także przekazanie kubaturowych obiektów parku wraz z urządzonym terenem wokół nich do zarządu w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jednostce organizacyjnej podległej Miastu (jednostka budżetowa).

W przypadku trwałego zarządu, jak również zarządu, jednostka budżetowa funkcjonująca w ramach osobowości prawnej Miasta, będzie zawierała umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park w imieniu Miasta. Faktury VAT wystawiane będą przez jednostkę budżetową w imieniu Miasta. Natomiast w przypadku powierzenia, podmiot wyłoniony w drodze przetargu będzie podpisywał umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park oraz wystawiać im faktury w imieniu Miasta.

Przekazanie infrastruktury technicznej aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z kolei, infrastruktura techniczna w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto w ramach projektu na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, przekazana zostanie ich właścicielom, tj. Zakładowi Energetycznemu i Spółce Gazownictwa na podstawie umowy i dowodu PT. Budowa i przebudowa przedmiotowej infrastruktury w ramach projektu dotyczyć będzie tylko elementów infrastruktury, które kolidują z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanej w ramach projektu infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną, istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług, która po oddaniu do użytku będzie wniesiona aportem do odpowiednich spółek komunalnych w formie zrealizowanej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez wykonawców infrastruktury, którą Miasto wniesie w formie aportu, na podstawie aktu notarialnego, do odpowiednich spółek komunalnych, których jest właścicielem.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazana transakcja stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto planuje wnieść do spółek komunalnych tytułem aportu infrastrukturę techniczną w postaci sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i cieplnej.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w tak opisanym przypadku, Miasto działać będzie jako podatnik podatku VAT, albowiem czynność wniesienia aportu do spółek komunalnych stanowi czynność cywilnoprawną.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Na podstawie art. 41 ust. 1 omawianej ustawy, podstawowa stawka podatku - co do zasady - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o podatku od towarów i usług lub przepisy wykonawcze do ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pierwszym zasiedleniem - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zatem dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast jeżeli dostawa odbywa się w ramach pierwszego zasiedlenia, tuż przed nim lub w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia podlega zwolnieniu, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki: sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powstaje zatem zależność prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a od prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy mieć na względzie fakt, iż ustawodawca związał powyższą możliwość zwolnienia od podatku od przysługującego podatnikowi prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia natomiast jest fakt, czy podatnik z tego prawa skorzystał i dokonał odliczenia czy też, mimo przysługującego prawa, odliczenia takiego nie dokonał.

Okoliczności sprawy wskazują, iż dostawa (w związku z czynnością wniesienia aportu) będzie obejmowała wybudowaną w ramach realizowanego projektu " (...) Park Naukowo-Technologiczny" infrastrukturę techniczną (sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, przy czym projekt zostanie zrealizowany do II połowy 2010 r. Przekazanie infrastruktury technicznej aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wskazać należy, iż warunek uprawniający do ww. odliczenia zostanie spełniony w niniejszej sprawie (czynność wniesienia aportu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Konsekwentnie zatem nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, stwierdzić należy, że w związku planowaną czynnością wniesienia aportu do spółek komunalnych w postaci realizowanej w ramach projektu " (...) Park Naukowo-Technologiczny" infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną, jako że czynność ta - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - wykazuje związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością.

Jednocześnie, informuje się, iż część złożonego przez Urząd Miasta wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową obiektów kubaturowych (inkubator technologiczny i centrum technologiczne), budową, bądź przebudową infrastruktury drogowej, oraz budową infrastruktury technicznej obejmującej sieć gazową i energetyczną, realizowaną w ramach projektu " (...) Park Naukowo-Technologiczny" rozpatrzona zostanie odrębnie.

Końcowo, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Miasta jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl