ITPP1/443-976/13/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-976/13/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem inwestycyjnym "L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem inwestycyjnym "L." - organizacja imprezy kulturalno-integracyjnej w miejscowości M.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem m.in. jest:

1.

działalność na rzecz poprawy życia mieszkańców i gości wsi,

2.

promocja sportu, turystyki i rekreacji,

3.

rozbudzenie tożsamości regionalnej, kultywowanie tradycji, wspieranie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi,

4.

podejmowanie realizowanie i propagowanie inicjatyw edukacyjno-kulturalnych, artystycznych i sportowych.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej, jest stowarzyszeniem, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje. Stowarzyszenie realizuje projekt inwestycyjny "L." - organizacja imprezy kulturalno-integracyjnej w miejscowości M. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu. Koszty bieżące, w ramach, których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT, są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wszystkie zakupy dokonywane w ramach projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym. Podatek VAT został uznany za wydatek w pełni kwalifikowany. Zakupione w związku z przedmiotowym projektem towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, gdyż towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym. Podatnikowi nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanym zakupie, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Powołując brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku, gdyż podatek ten związany jest wyłącznie z czynnościami zwolnionymi i nie podlega odliczeniu. Zatem cała kwota podatku nie została przez Stowarzyszenie odliczona.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o pisemne potwierdzenie, dotyczące braku możliwości odliczenia podatku od zakupionych towarów i usług na realizację inwestycji pt. "L." - organizacja imprezy kulturalno-integracyjnej w miejscowości M.

Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie zakupy dokonywane w ramach projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. Zakupione w związku z przedmiotowym projektem towary i usługi nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, gdyż towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym. Natomiast jak wskazuje Wnioskodawca, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku dokonywanych zakupów, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż podatek związany jest wyłącznie z "czynnościami zwolnionymi" i nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako podmiot zaangażowany w realizację projektu inwestycyjnego pn. "L.", dokonywała będzie zakupów, które nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszeniu niebędącemu podatnikiem VAT czynnym, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl