ITPP1/443-974b/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-974b/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na rynku IT, świadcząc przede wszystkim usługi w zakresie montażu i serwisu sprzętu komputerowego. Obecnie grupa kapitałowa, w ramach której działa Spółka, rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji, zakładającej utworzenie podmiotu (spółki celowej), którego głównym zadaniem będzie zarządzanie znakami towarowymi należącymi do grupy kapitałowej.

Głównym celem wskazanego rozwiązania jest stworzenie warunków do koordynowania działań w zakresie zapewnienia ochrony prawnej znaków (aktualnie część znaków nie posiada należytej ochrony prawnej) oraz efektywnego budowania ich wartości. Scentralizowanie wskazanych działań związanych z ochroną prawną i budową wartości nowych znaków pozwoli na zwiększenie ich efektywności (dotyczy to m.in. promocji i marketingu związanego z poszczególnymi znakami oraz udzielaniem licencji na wykorzystywanie znaków). Spółka celowa poprzez swoją działalność będzie dążyła do zwiększania rozpoznawalności marek związanych z grupą kapitałową, między innymi poprzez alianse z innymi silnymi markami w trakcie prowadzonych kampanii reklamowych. Spółka celowa będzie również odpowiedzialna za nadzór nad toczącymi się obecnie procesami rejestracji znaków towarowych oraz za odpowiednie odnawianie zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez grupę kapitałową działalności (przede wszystkim działalność handlowa), znaki stanowią niezwykle istotny element wpływający na pozycję rynkową poszczególnych podmiotów należących do grupy, jak i całej grupy.

Grupa kapitałowa posiada:

* znaki wykorzystywane w działalności handlowej (w szczególności do identyfikacji sieci sklepów) przez podmioty należące do grupy, jak również przez podmioty, którym udostępniono możliwość korzystania ze znaków na bazie umów licencyjnych (dotyczy to przede wszystkim sieci franczyzowych);

* znaki będące hasłami reklamowymi, czyli nośnikiem i wyznacznikiem wizerunku podmiotów należących do grupy, jak i całej grupy kapitałowej.

W związku z planowaną restrukturyzacją grupy kapitałowej, Spółka planuje przeniesienie praw związanych z posiadanymi przez siebie znakami towarowymi na rzecz spółki osobowej, działającej w formie spółki jawnej, bądź komandytowej. Transfer praw majątkowych w postaci praw związanych ze znakami towarowymi zostanie dokonany w formie wkładu niepieniężnego. Przedmiotem wkładu będą prawa majątkowe w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym. W związku z tym, iż proces rejestracji znaku towarowego jest stosunkowo długi (około 2 lat), uzyskanie praw ochronnych na znaki towarowe nastąpi już po dokonaniu wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

Po przeprowadzeniu planowanych działań, spółka osobowa będzie właścicielem całej grupy znaków towarowych, ponieważ prawa do zarejestrowanych znaków towarowych, czy też prawa ze zgłoszeń znaków, będą wnosiły różne spółki z grupy kapitałowej, nie zaś tylko Spółka.

Wartość praw ze zgłoszeń znaków wnoszonych do spółki osobowej zostanie określona w umowie tej spółki i będzie odpowiadała ich wartości rynkowej, ustalonej na podstawie wycen dokonanych przez niezależny podmiot. Nie będą one jednak wprowadzane do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych spółki osobowej, aż do momentu, w którym urząd patentowy wyda decyzję o rejestracji poszczególnych znaków towarowych.

Przedmiotem działalności spółki osobowej będzie przede wszystkim szeroko rozumiane zarządzanie znakami, obejmujące w szczególności odpłatne udzielanie praw do korzystania ze znaków spółkom z grupy kapitałowej. W odniesieniu do praw ze zgłoszeń znaków zawierane będą umowy o odpłatne korzystanie ze znaków towarowych zgłoszonych do rejestracji, w tym również zapewniające korzystanie z nich po ich rejestracji dokonanej przez urząd patentowy.

Prawa ze znaków towarowych mogą być udzielane odpłatnie również podmiotom nie należącym do grupy kapitałowej, co uzależnione będzie od decyzji biznesowych, a dotyczyło będzie między innymi sieci franczyzowych.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Podatnikiem takim będzie również spółka osobowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia przez Spółkę praw ze zgłoszeń znaków w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, powinna być wartość rynkowa wnoszonych praw ze zgłoszeń znaków pomniejszona o kwotę podatku.

Wskazując na przepis art. 29 ust. 1, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie powstanie kwota należna w zamian za przedmiot wkładu. Formą ekwiwalentu dla Spółki w zamian za ten wkład będzie w tym przypadku będzie ogół praw i obowiązków wynikających z udziału w spółce osobowej objęty przez Spółkę w zamian za wkład w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych. Zakres tych praw i obowiązków będzie wynikał z określonego w umowie spółki osobowej udziału Spółki w zyskach spółki osobowej, który zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, może być niezależny od wartości wniesionego przez spółkę wkładu. Tym samym, według Wnioskodawcy, w ramach ww. czynności aportu, nie występuje cena należna zbywającemu.

W opinii Wnioskodawcy, w art. 29 ust. 9 ustawy, ustawodawca wskazał zasadę dotyczącą ustalania podstawy opodatkowania w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5 ustawy (m.in. odpłatne świadczenie usług), dla których nie została określona cena.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że w przedstawionej sprawie, podstawą opodatkowania powinna być wartość rynkowa wnoszonych praw ze zgłoszeń znaków pomniejszona o kwotę podatku. A zatem będzie to wartość całego wkładu wnoszonego przez Spółkę, rozumiana jako suma wartości rynkowych wnoszonych praw ze zgłoszeń znaków pomniejszona o kwoty należnego podatku VAT z tytułu dokonania aportu, wyznaczonego według stawki 22%, co obrazuje poniższy przykład:

założenia: wartość rynkowa praw = 100

wartość sprzedaży netto: wartość rynkowa wnoszonych do spółki osobowej praw ze zgłoszeń znaków pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT = 81,97

wartość należnego podatku VAT związana ze świadczeniem usługi wniesienia praw ze zgłoszeń znaków spółki osobowej w formie wkładu niepieniężnego = 18,03.

Uzasadniając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretacje: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 czerwca 2009 r. znak IPPP1/443-269/09-3/MP, z dnia z dnia 10 czerwca 2009 r. znak IPPP1/443-231/09-3/IG, z dnia 7 lipca 2009 r. IPPP1-443-573/09-2/MP, z dnia 10 sierpnia 2009 r. znak IPPP3/443-490/09-2/MM, z dnia 24 sierpnia 2009 r. znak IPPP1-443-634/09-3/JB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast stosownie do treści art. 29 ust. 9 tej ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową - w myśl art. 2 pkt 27b) ww. ustawy - rozumie się całkowita kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju, w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka, w drodze wkładu niepieniężnego do spółki osobowej (która zostanie utworzona), planuje przeniesienie na rzecz tej spółki praw związanych z posiadanymi przez siebie znakami towarowymi (prawa majątkowe w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym). W związku z powyższym, Spółka zastanawia się nad sposobem ustalenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności, stojąc na stanowisku, że podstawę tą należy ustalić jako wartość rynkową wnoszonych praw ze zgłoszeń znaków towarowych pomniejszoną o kwotę podatku.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych zawarte zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 grudnia 2009 r. znak: ITPP1/443-974a/09/AT. Zgodnie z tym rozstrzygnięciem, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym czynność wniesienia aportu w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych, jako że stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy (świadczenie usług), podlega opodatkowaniu podatkiem według zasad ogólnych, tj. wg stawki podatku w wysokości 22%.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż konsekwencją uznania wskazanej czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie ustalenie podstawy opodatkowania (obrotu), celem właściwego obliczenia kwoty podatku należnego z tytułu tej transakcji (aport). W związku z tym zaznacza się, iż odpowiednikiem obrotu, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, będzie w tym przypadku wartość wkładu niepieniężnego ustalona w umowie spółki, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tym samym, zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia podstawy opodatkowania na fakturze VAT jest prawidłowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białystok, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl