ITPP1/443-974a/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-974a/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na rynku IT, świadcząc przede wszystkim usługi w zakresie montażu i serwisu sprzętu komputerowego. Obecnie grupa kapitałowa, w ramach której działa Spółka, rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji, zakładającej utworzenie podmiotu (spółki celowej), którego głównym zadaniem będzie zarządzanie znakami towarowymi należącymi do grupy kapitałowej.

Głównym celem wskazanego rozwiązania jest stworzenie warunków do koordynowania działań w zakresie zapewnienia ochrony prawnej znaków (aktualnie część znaków nie posiada należytej ochrony prawnej) oraz efektywnego budowania ich wartości. Scentralizowanie wskazanych działań związanych z ochroną prawną i budową wartości nowych znaków pozwoli na zwiększenie ich efektywności (dotyczy to m.in. promocji i marketingu związanego z poszczególnymi znakami oraz udzielaniem licencji na wykorzystywanie znaków). Spółka celowa poprzez swoją działalność będzie dążyła do zwiększania rozpoznawalności marek związanych z grupą kapitałową, między innymi poprzez alianse z innymi silnymi markami w trakcie prowadzonych kampanii reklamowych. Spółka celowa będzie również odpowiedzialna za nadzór nad toczącymi się obecnie procesami rejestracji znaków towarowych oraz za odpowiednie odnawianie zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez grupę kapitałową działalności (przede wszystkim działalność handlowa), znaki stanowią niezwykle istotny element wpływający na pozycję rynkową poszczególnych podmiotów należących do grupy, jak i całej grupy.

Grupa kapitałowa posiada:

* znaki wykorzystywane w działalności handlowej (w szczególności do identyfikacji sieci sklepów) przez podmioty należące do grupy, jak również przez podmioty, którym udostępniono możliwość korzystania ze znaków na bazie umów licencyjnych (dotyczy to przede wszystkim sieci franczyzowych);

* znaki będące hasłami reklamowymi, czyli nośnikiem i wyznacznikiem wizerunku podmiotów należących do grupy, jak i całej grupy kapitałowej.

W związku z planowaną restrukturyzacją grupy kapitałowej, Spółka planuje przeniesienie praw związanych z posiadanymi przez siebie znakami towarowymi na rzecz spółki osobowej, działającej w formie spółki jawnej, bądź komandytowej. Transfer praw majątkowych w postaci praw związanych ze znakami towarowymi zostanie dokonany w formie wkładu niepieniężnego. Przedmiotem wkładu będą prawa majątkowe w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym. W związku z tym, iż proces rejestracji znaku towarowego jest stosunkowo długi (około 2 lat), uzyskanie praw ochronnych na znaki towarowe nastąpi już po dokonaniu wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

Po przeprowadzeniu planowanych działań, spółka osobowa będzie właścicielem całej grupy znaków towarowych, ponieważ prawa do zarejestrowanych znaków towarowych, czy też prawa ze zgłoszeń znaków, będą wnosiły różne spółki z grupy kapitałowej, nie zaś tylko Spółka.

Wartość praw ze zgłoszeń znaków wnoszonych do spółki osobowej zostanie określona w umowie tej spółki i będzie odpowiadała ich wartości rynkowej, ustalonej na podstawie wycen dokonanych przez niezależny podmiot. Nie będą one jednak wprowadzane do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych spółki osobowej, aż do momentu, w którym urząd patentowy wyda decyzję o rejestracji poszczególnych znaków towarowych.

Przedmiotem działalności spółki osobowej będzie przede wszystkim szeroko rozumiane zarządzanie znakami, obejmujące w szczególności odpłatne udzielanie praw do korzystania ze znaków spółkom z grupy kapitałowej. W odniesieniu do praw ze zgłoszeń znaków zawierane będą umowy o odpłatne korzystanie ze znaków towarowych zgłoszonych do rejestracji, w tym również zapewniające korzystanie z nich po ich rejestracji dokonanej przez urząd patentowy.

Prawa ze znaków towarowych mogą być udzielane odpłatnie również podmiotom nie należącym do grupy kapitałowej, co uzależnione będzie od decyzji biznesowych, a dotyczyło będzie między innymi sieci franczyzowych.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Podatnikiem takim będzie również spółka osobowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Spółkę praw ze zgłoszeń znaków, tytułem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez spółkę praw ze zgłoszeń znaków, tytułem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 56 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ww. transakcja nie może być kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów, rozważenia wymaga więc możliwość uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy. W konsekwencji, należy przyjąć, że wskazaną czynność należy kwalifikować jako odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu.

Wskazując na przepis art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca uważa, że postanowienia tej ustawy nie przewidują obecnie szczególnych uregulowań obniżających stawkę podatku, bądź też zwalniające z opodatkowania w odniesieniu do transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

Według wnioskodawcy, w związku z wniesieniem wkładu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń znaków, Spółka powinna wystawić fakturę VAT, stosując stawkę 22%, natomiast odbiorcą faktury powinna być spółka osobowa.

Uzasadniając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretacje: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia z dnia 5 maja 2009 r. znak IPPP1/443-269/09-3/MP, z dnia 7 lipca 2009 r. znak IPPP1-443-573/09-2/MP, z dnia 16 lipca 2009 r. znak IPPB2/436-213/09-2/MZ, z dnia 10 sierpnia 2009 r. znak IPPP1/443-269/09-3/MP, IPPP3/443-490/09-2/MM, IPPP3/443-491/09-2/MM, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 8 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-269/09-3/MP oraz z dnia 10 czerwca 2009 r. znak ILPB3/423-224/09-2/EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (...).

Świadczenie usług mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu w postaci praw do wartości niematerialnych i prawnych do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa ww. art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu jest świadczenie usług w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych na rzecz otrzymującego aport, mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za świadczoną usługę mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zauważyć należy, iż od wskazanej powyżej stawki podatku, w przepisach samej ustawy, jak i w aktach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od tego podatku, co uzależnione zostało jednak każdorazowo od charakteru wykonywanej czynności.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka, w drodze wkładu niepieniężnego do spółki osobowej (która zostanie utworzona), planuje przeniesienie na rzecz tej spółki praw związanych z posiadanymi przez siebie znakami towarowymi (prawa majątkowe w postaci praw ze zgłoszeń znaków towarowych w urzędzie patentowym).

Uwzględniając powyższe, należy zaznaczyć, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku, bądź też zwolnienia od podatku, w związku z czynnością wniesienia aportu do spółki osobowej w postaci praw ze zgłoszeń do znaków towarowych. Możliwości takiej nie przewidują także przepisy wykonawcze do ww. ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, o czym stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawioną wyżej analizę przepisów prawa oraz uwzględniając przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wniesienie aportem wskazanych praw ze zgłoszeń znaków towarowych do spółki osobowej, jako że stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy (świadczenie usług), podlega opodatkowaniu podatkiem według zasad ogólnych. Oznacza to, że wskazana czynność powinna być potwierdzona wystawioną przez Spółkę fakturą VAT, na której, dla wyżej opisanej czynności wniesienia aportu, wskazana zostanie podstawowa stawką podatku, tj. stawka 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białystok, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl