ITPP1/443-963/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-963/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) uzupełnionym w dniu 21 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 21 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (osoba fizyczna), prowadząc działalność gospodarczą w zakresie oprogramowania i handlu detalicznego prowadzonego przez Internet, korzysta ze zwolnienia od podatku (nie jest "płatnikiem VAT"). Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca zamierza sprzedawać własne, autorskie oprogramowanie oraz autorskie kursy z informatyki w formie nagrań video przez Internet. Planuje sprzedawać je na nośnikach danych (DVD, Blue-ray, pendrive).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wraz z oprogramowaniem wydana będzie jedynie licencja na użytkowanie, natomiast nie będą zbywane prawa majątkowe. "Kursy" tworzone będą zarówno na zamówienie indywidualnego odbiorcy, uwzględniając specyficzne zapotrzebowanie klienta, a także będą dostępne w ogólnej formie dla "każdego" (jako nieuwzględniające indywidualnych zapotrzebowań klienta). Ponadto przedmiotowe kursy oraz oprogramowanie będzie sprzedawane zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom, które prowadzą taką działalność. Czynności Wnioskodawcy są sklasyfikowane według PKWiU następująco:

58.29.29.0 - Pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego

58.29.32.0 - Oprogramowanie użytkowe pobierane z Internetu

58.29.5 - Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych

59.11.23 - Pozostałe filmy i nagrania wideo na dyskach, taśmach magnetycznych itp. nośnikach

59.11.24 - Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną sprzedażą autorskich kursów w formie nagrań video oraz oprogramowania na nośnikach danych jak DVD, Blue-ray, pendrive przez Internet osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, jeżeli zapłata będzie realizowana wyłącznie na rachunek bankowy (przelewem).

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku zastosowania kas rejestrujących wykluczenie ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej dotyczy pośrednictwa w sprzedaży utworów i oprogramowania na wymienionych w tym przepisie nośnikach (czyli sprzedaży utworów i oprogramowania, którego nie jest się autorem i producentem). Sprzedaż autorskiego oprogramowania lub autorskich kursów video jest sprzedażą usługi świadczonej potencjalnemu odbiorcy, a nośnik jest tylko formą przekazania takiej usługi klientowi. Ponadto w § 4 pkt 7 nie zostały wymienione takie nośniki jak Blue-ray czy pendrive, wobec czego przepis ten nie ma w tym przypadku zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod pozycją 37 załącznika wymieniającego czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wskazano:

dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Natomiast w poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Niezależnie od wysokości osiąganych obrotów ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia z ewidencjonowania nie przysługują m.in. w przypadku dostawy nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży (§ 4 ust. 1 pkt 7).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza sprzedawać za pośrednictwem sieci Internet własne, autorskie oprogramowanie na nośnikach danych (DVD, Blue-ray, pendrive) oraz autorskie kursy z informatyki w formie nagrań video, wskazując na świadczenie usług w zakresie oprogramowania. Nabywcy to m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, a zapłata ma następować w całości na konto sprzedającego. Ponadto wraz z oprogramowaniem wydana będzie licencja na użytkowanie, a przedmiotowe kursy i oprogramowanie tworzone będą zarówno na zamówienie indywidualnego odbiorcy, jak również będą dostępne dla formie ogólnej dla potencjalnego klienta.

W przedmiotowej sprawie, będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, iż jedynie w sytuacji świadczenia usług w zakresie opracowania autorskiego oprogramowania wraz z udzieleniem licencji lub autorskiego kursu z informatyki w formie nagrań video, na indywidualne zlecenie konkretnego kontrahenta, Wnioskodawca - jako twórca oprogramowania - będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r. pod warunkiem, że zapłata za świadczone usługi w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, a podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2009 r.

W pozostałych przypadkach sprzedaży wysyłkowej oprogramowania, jak i sprzedaży kursów z informatyki, na nośnikach wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca obowiązany będzie do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast obowiązek taki nie powstanie w sytuacji sprzedaży wysyłkowej oprogramowania, jak i sprzedaży kursów z informatyki na nośnikach takich jak Blue-ray czy pendrive, przy założeniu, że nie wypełniają one pojęcia nośnika danych, o których mowa w powyższym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl