ITPP1/443-961/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-961/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji programu Rozwój infrastruktury zakresu kultury i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego, polegającego na remoncie i modernizacji budynku Muzeum wraz z terenem przyległym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji programu Rozwój infrastruktury zakresu kultury i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego, polegającego na remoncie i modernizacji budynku Muzeum wraz z terenem przyległym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje program z EFRR w ramach osi VI - Rozwój infrastruktury społecznej, Działania 6.3. Rozwój infrastruktury zakresu kultury i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego, polegający na remoncie i modernizacji budynku Muzeum wraz z terenem przyległym. Budynek na czas kapitalnego remontu został przekazany wykonawcy robót i nie będzie tam prowadzona żadna działalność przez ten okres, a zatem nie wystąpi dostawa biletów wstępu do muzeum, która stanowi sprzedaż opodatkowaną. Do podstawowych zadań statutowych Wnioskodawcy należy działalność określona w art. 1 ustawy o muzeach, tj.: gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturowego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów, realizowana poprzez gromadzenie zabytków w zakresie archeologii, etnografii, geologii, sztuki, historii, historii sztuki, literatury i rzemiosła artystycznego, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów, przechowywanie gromadzonych zabytków w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych, zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz w miarę możliwości zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody, urządzanie wystaw stałych i czasowych, organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych, prowadzenie działalności edukacyjnej, popieranie i prowadzenie działalności artystycznej upowszechniającej kulturę, udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych, zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji, prowadzenie działalności wydawniczej. Ponadto Wnioskodawca świadczy jako dodatkową, działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pomieszczeń, wynajmu posiadanych środków transportu, wypożyczeń zbiorów i eksponatów, sprzętu ruchomego, usług specjalistycznych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe zakupy będą miały "w niewielkiej części związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych". Do powyższych czynności zalicza się: bilety wstępu do muzeum, sprzedaż wydawnictw i sporadycznie występujący wynajem pomieszczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT, który będzie zawarty w kosztach modernizacji budynku, w którym przez 2,5 roku nie będzie prowadzona żadna działalność muzeum w tym sprzedaż opodatkowana.

Zdaniem Wnioskodawcy nie można odliczyć podatku VAT zawartego w kosztach modernizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt polegający na rozwoju infrastruktury w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego polegający na remoncie i modernizacji budynku Muzeum wraz z terenem przyległym. W budynku muzeum na czas remontu, który będzie trwał około 2,5 roku nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem polegające na sprzedaży biletów wstępu do muzeum, sprzedaży wydawnictw oraz wynajmie pomieszczeń. Zatem przedmiotowe zakupy będą w ścisłym wniosku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług remontowych związanych z realizacją ww. projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, jeśli nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje fakt, iż w trakcie przeprowadzanych robót remontowych w budynku muzeum nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, ponieważ po zakończeniu powyższych robót, budynek muzeum będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem, tj. sprzedaż biletów wstępu do muzeum, sprzedaż wydawnictw oraz wynajem pomieszczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl