ITPP1/443-955/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-955/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wyposażenie i modernizacja pracowni specjalistycznych Centrum Kształcenia Praktycznego - elastyczne kształcenie kadr dostosowanie do potrzeb rynku pracy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 7 grudnia 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wyposażenie i modernizacja pracowni specjalistycznych Centrum Kształcenia Praktycznego - elastyczne kształcenie kadr dostosowanie do potrzeb rynku pracy".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, w ramach Programu Regionalnego 2007-2013, realizuje projekt pn. "Wyposażenie i modernizacja pracowni specjalistycznych Centrum Kształcenia Praktycznego - elastyczne kształcenie kadr dostosowanie do potrzeb rynku pracy". Przedmiotem projektu jest modernizacja pracowni zawodowych w funkcjonującej jednostce budżetowej (Centrum Kształcenia Praktycznego) i stanowi realizację planu unowocześnienia placówek edukacyjnych. Realizacja projektu polega na modernizacji i zakupie wyposażenia bazy Centrum Kształcenia Praktycznego w celu podniesienia standardu kształcenia kadr i dostosowania do potrzeb rynku pracy miasta oraz województwa. Centrum Kształcenia Praktycznego zobligowane jest do prowadzenia zajęć programowych w oparciu o standardy wyposażenia pracowni, które są określone przez Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. W ramach realizacji projektu przewiduje się:

1.

modernizację i wyposażenie pracowni elektrycznej i elektronicznej m.in. poprzez wydzielenie po 10 stanowisk uczniowskich i 2 nauczycielskie, doprowadzenie do pomieszczeń systemów zasilania zabezpieczeniowego w odpowiednią moc, do stanowisk uczniowskich i nauczycielskich doprowadzenie sieci zasilającej ~ 400V 50 Hz, ~ 24V 50 Hz oraz sieci =24V z możliwością regulacji, doprowadzenie do stanowisk uczniowskich i nauczycielskich sieci teleinformatycznej z dostępem do internetu, instalacje specjalistycznego sprzętu do praktycznej nauki zawodu;

2.

modernizację i wyposażenie pracowni samochodowej m.in. poprzez przeniesienie w pracowni samochodowej stanowiska kontroli pojazdów wraz z wykonaniem bramy wjazdowej ze wschodniej na zachodnią, wydzielenie w pracowni niezależnej powierzchni ze stanowiskiem kontroli pojazdów poprzez wmurowanie ściany działowej, zamurowanie dodatkowego naświetlania dachowego dla wydzielonej powierzchni stanowiska kontroli pojazdów, przystosowanie instalacji elektrycznej do nowoprojektowanego stanowiska kontroli pojazdów, montaż specjalistycznego sprzętu i oprogramowania;

3.

modernizację i wyposażenie pracowni meteorologicznej w zakresie instalacji elektrycznej i teletechnicznej poprzez przystosowanie pomieszczenia przez rozprowadzenie sieci zasilającej elektrycznej 230V 50 Hz oraz komputerowej do dziesięciu stanowisk ucznia i jednego stanowiska nauczyciela, przystosowanie tych stanowisk do zasilania napięciem bezpiecznym oraz napięciem stałym z możliwością regulacji oraz do sieci teleinformatycznej, montaż specjalistycznego sprzętu;

4.

modernizację i wyposażenie pomieszczenia z przeznaczeniem na pracownię zawodu technik odlewnik, polegające na przedzieleniu ścianką działową istniejącej pracowni ciesielskiej, montaż specjalistycznego sprzętu;

5.

modernizację sieci teleinformatycznej, polegająca na rozprowadzaniu sieci teleinformatycznej do każdej z pracowni, tj. do czternastu dodatkowych pomieszczeń oraz wyposażeniu każdej z pracowni w sprzęt informatyczny z oprogramowaniem oraz roboty budowlane;

6.

modernizację i wyposażenie szatni szkolnej.

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków, w ramach programu operacyjnego 2007-2013, Gmina musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu, który nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji zadania. W związku z powyższym, powstała infrastruktura oraz zakupiony sprzęt komputerowy będzie stanowiła majątek Gminy. Ponadto Gmina dodaje, że sprzęt nabyty w ramach realizacji projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku przez Gminę.

Gmina, wskazując we wniosku na art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stoi na stanowisku, że nie będzie mogła odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach Programu Regionalnego 2007-2013 realizuje projekt polegający na modernizacji i zakupie wyposażenia bazy Centrum Kształcenia Praktycznego, którego celem jest podniesienie standardu kształcenia kadr i dostosowanie do potrzeb rynku pracy miasta oraz województwa. Powstała w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura oraz zakupiony sprzęt komputerowy będzie stanowiła majątek Gminy i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Gminnie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Ponadto nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Końcowo należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania w kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl