ITPP1/443-953/14/EK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-953/14/EK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą I. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą I.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). Stowarzyszenie powstało w 1997 r. z inicjatywy rolników z gminy D. oraz gmin sąsiednich, prowadzących lub chcących prowadzić gospodarstwa agroturystyczne. Przy pomocy jednostki samorządu terytorialnego powołano Stowarzyszenie, które zrzeszało początkowo 18 członków, w tym 7 zajmujących się agroturyzmem i 2 wspierających. Obecnie Stowarzyszenie liczy 33 członków i obejmuje tereny Z. Głównym celem Stowarzyszenia jest wspieranie turystyki wiejskiej w regionie oraz wymiana i upowszechnianie doświadczeń, pomoc w realizacji różnych form samopomocy finansowej i umacnianie tożsamości regionalnej, kultywowanie i popularyzacja tradycji i spuścizny historycznej oraz kulturowej regionu. Stowarzyszenie jest członkiem Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania, wg. zdiagnozowanych potrzeb LSR społeczność zamieszkującą obszar LGD cechuje niski poziom integracji społecznej. Ponadto, odnosząc się do analizy SWOT jedną ze słabych stron jest mała ilość inicjatyw lokalnych służących wspólnemu dobru, integracji społecznej i aktywności sportowej. W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie planuje zorganizować projekt pod nazwą I. Turniej odbędzie się w kompleksie boisk sportowych. Planowany termin to wrzesień 2014 r. Jest on adresowany do wszystkich chętnych mężczyzn. Zakłada się, że w turnieju weźmie udział 16 drużyn liczących po 8 zawodników. Rozgrywki odbędą się w podziale na grupy wiekowe: pierwsza grupa to uczestnicy w wieku od 12 do 16 lat, drugą grupą będą uczestnicy w wieku od 16 lat wzwyż. Nad każdymi rozgrywkami będą czuwać wynajęci sędziowie - po to aby turniej był rozegrany uczciwie, w formie fair-play. Turniej poprowadzi osoba, która zostanie zaangażowana z zewnątrz, której zadaniem będzie komentowanie imprezy dla przybyłych gości. Zostanie również zapewniona pomoc medyczna, jaką jest dyspozycyjny ambulans medyczny, który jest niezbędnym wydatkiem ze względu na bezpieczeństwo wszystkich uczestników Turnieju. W ramach turnieju dla wszystkich uczestników zaplanowany został bezpłatny poczęstunek w formie pikniku. Cele przyświecające każdemu działaniu podejmowanemu przez Stowarzyszenie wraz z Partnerami, a mianowicie zintegrowanie społeczności lokalnej, pokazywanie sportu, jako pożytecznej formy spędzania czasu wolnego zostały w pełni zrealizowane. Świadczy o tym zainteresowanie i udział dużej liczby osób w kolejnych Turniejach. Celem Turnieju jest promocja zdrowego stylu życia oraz integracja mieszkańców. Rezultatem realizacji operacji będzie wzrost integracji oraz aktywizacji wśród ok. 250 uczestników imprezy, zaktywizowanie społeczności lokalnej i zachęcenie mieszkańców do większej aktywności w imprezach sportowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z zakupami w ramach realizacji zadania w ramach Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-201 3, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów".

Zdaniem Stowarzyszenia, z uwagi na to, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, realizacja projektu objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia ta uregulowana była w § 8 ust. 3 i 4 w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało w okresie od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie zamierza przystąpić do realizacji projektu pod nazwą I. Turniej odbędzie się w kompleksie boisk sportowych. Planowany termin to wrzesień 2014 r. Turniej adresowany jest do wszystkich chętnych mężczyzn. Zakłada się, że w turnieju weźmie udział 16 drużyn liczących po 8 zawodników. W ramach turnieju dla wszystkich uczestników zaplanowany został bezpłatny poczęstunek w formie pikniku. Rezultatem realizacji projektu będzie wzrost integracji oraz aktywizacji wśród ok. 250 uczestników imprezy, zaktywizowanie społeczności lokalnej i zachęcenie mieszkańców do większej aktywności w imprezach sportowych. Realizacja tego projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach projektu pod nazwą I. nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl