ITPP1/443-953/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-953/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła jest samorządową jednostką budżetową działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkoła prowadzi stołówkę na podstawie art. 67a ww. ustawy. Ze stołówki szkolnej korzystają:

* uczniowie i pracownicy Szkoły,

* uczniowie innej Szkoły, mieszczącej się w innym budynku (szkoła nie posiada własnego zaplecza kuchennego),

* członkowie rodzin pracowników Szkoły (sprzedaż obiadów na wynos).

Uczniowie wnoszą opłatę za posiłki w stołówce szkoły równą wysokości surowca. Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej posiłki refunduje MOPS i GOPS.

Na podstawie zapisów w statucie z obiadów przyrządzanych w stołówce szkolnej mają prawo korzystać uczniowie i pracownicy szkoły oraz na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta także uczniowie Szkoły. Szkoła posiada opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, iż "usługi prowadzenia stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły podstawowej, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Wpłaty za obiady są dochodem budżetowym, który w ustalonych terminach jest odprowadzany do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W sprzedaż posiłków w stołówce dla uczniów, pracowników szkoły i ich rodzin oraz uczniów Szkoły została zakwalifikowana do PKWiU 55.51.10-00.00 - "Usługi stołówkowe". Na podstawie § 6 rozporządzenia, "o którym mowa w punkcie 47", stosuje się obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku od towarów i usług dla wszystkich korzystających z obiadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy właściwie stosuje się opodatkowanie w zakresie podatku od towarów i usług w Szkole na sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej.

Zdaniem Szkoły powinno zastosować się następujący sposób opodatkowania obiadów przygotowywanych w stołówce:

* uczniowie i pracownicy Szkoły - usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - załącznik nr 4 - PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji",

* uczniowie Szkoły wnoszący opłaty indywidualnie na konto Szkoły-usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - załącznik nr 4 - PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji",

* członkowie rodzin pracowników (obiady na wynos) - jako usługi stołówkowe, PKWiU 55.51.10-00.00, stawka podatku 7% na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia,

* posiłki finansowane przez MOPS-y i GOPS-y - zwolnione od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, "o którym mowa w punkcie 47" - jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Szkoła uważa, iż błędnie dokonano interpretacji przepisów prawa i źle zakwalifikowano do PKWiU grupowania 55.51.10-00.00 jako usługi stołówkowe, sprzedaż obiadów na rzecz uczniów i pracowników szkoły oraz uczniów Szkoły. Szkoła opiera swoje stanowisko kierując się przepisami prawa, jak również indywidualnymi interpretacjami wydanymi przez organy podatkowe w podobnej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji". Użycie przez ustawodawcę "ex" przy PKWiU grupowaniu oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko usługi z danego grupowania.

Stosownie do treści § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 21 tego załącznika wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Jednocześnie w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tekst jedn.: usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w Szkoła prowadzi stołówkę. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Ze stołówki korzystają uczniowie i pracownicy Szkoły, uczniowie innej placówki (Szkoła mieszczącej się w innym budynku), członkowie rodzin pracowników Szkoły (sprzedaż obiadów na wynos). Opłaty wnoszone przez rodziców za posiłki w stołówce szkoły są równe wysokości surowca. Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej posiłki refunduje MOPS i GOPS. Wpłaty za obiady są dochodem budżetowym, który w ustalonych terminach jest odprowadzany do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Świadczone przez stołówkę usługi wydawania posiłków dla uczniów, pracowników szkoły i ich rodzin oraz uczniów innej szkoły, w oparciu o posiadaną opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 80 (usługi w zakresie edukacji). Natomiast sprzedaż obiadów na wynos Szkoła klasyfikuje w PKWiU w grupowaniu 55.51.10-00.00.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile usługi świadczone przez Szkołę, mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 80 (usługi w zakresie edukacji), a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to w przypadku, gdy posiłki opłacane są indywidualnie przez uczniów i pracowników, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy). Natomiast w przypadku, gdy przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz uczniów, a finansowane są przez MOPS-y i GOPS-y zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia

W przypadku sprzedaży obiadów sklasyfikowanych w PKWiU grupowaniu 55.51.10-00.00 jako "usługi stołówkowe", zastosowanie ma obniżona stawka podatku w wysokości 7% na podstawie § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia

Zaznacza się również, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. powołany wyżej załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług traci moc. W związku z tym wykładnia powołanych przepisów ma zastosowanie do świadczenia przedmiotowych usług w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl