ITPP1/443-944/14/JP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-944/14/JP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie od.... roku do.... roku było czynnym podatnikiem VAT. Działalność Stowarzyszenia polega na realizacji zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk. Działalność ta polega między innymi na:

1.

kreowaniu wizerunku Regionu XXX jako atrakcyjnego turystycznie;

2.

integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz instytucji zainteresowanych rozwojem Ziemi XXX.

W dniu... roku Stowarzyszenie złożyło w Urzędzie Skarbowym w...Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT R (9) zaznaczając w części C.1 pole 30- podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Stowarzyszenie spełniło warunek zawarty w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. tj. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym... r. kwoty... zł. Wnioskodawca spełnił też drugi warunek korzystania ze zwolnienia od podatku VAT określony w art. 2 Ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczący pisemnego powiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego do dnia... r. o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w... roku. W ten sposób od... roku Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług, ale korzystającym ze zwolnienia ze względu na wartość sprzedaży, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług. W latach x, x, x, x, Stowarzyszenie nie przekroczyło sprzedaży opodatkowanej... zł albo... zł, która spowodowałaby obowiązek ponownego zarejestrowania się, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (art. 113 ust. 1 ustawy).

W... roku Stowarzyszenie nadal korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Działalność Stowarzyszenia jest wyłącznie działalnością statutową, na prowadzenie której pozyskuje środki od swoich członków w postaci składek i z funduszy unijnych jako finansowanie realizowanych projektów. Działalność polega głównie na wspieraniu aktywności obszarów wiejskich, promowaniu kultury i walorów turystycznych.... Według PKD z 2007 r., działalność Stowarzyszenia znajduje się pod numerem 9499Z. Dla potrzeb prowadzenia działalności statutowej, w tym realizowaniu projektów unijnych oraz projektów współpracy z innymi Lokalnymi Grupami Działania, Stowarzyszenie dokonuje zakupów materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, mebli biurowych, sprzętu technicznego i innego wyposażenia biura oraz innych usług specjalistycznych zleconych np. usług poligraficznych. Zakupy te potwierdzone są fakturami VAT. Od... roku Stowarzyszenie, działa jako Lokalna Grupa Działania, finansując podejmowane przedsięwzięcia w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013 (projekty współpracy i funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania). Są to realizowane projekty, które finansuje się z funduszy unijnych. Faktury zakupu ww. składników, przedstawia się w Urzędach Marszałkowskich w G. i w K., jako dowody, na podstawie których następuje refundacja kosztów projektu. Warunkiem uzyskania kosztów w kwocie brutto jest załączona indywidualna interpretacja przepisów mówiąca, że podatek VAT naliczony w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu ani zwrotom w żaden inny sposób z Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podmiot korzystający ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, może odliczyć podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług przy danym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT naliczony w fakturach zakupu towarów i usług na mocy art. 86 ust. 1 ustawy nie może być odliczony, gdyż Stowarzyszenie przy danym stanie faktycznym nadal korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazać należy, że treść art. 88 ust. 4 ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymała następujące brzmienie "obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7".

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie w ramach realizacji projektów dokonuje zakupu materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, mebli biurowych, sprzętu technicznego i innego wyposażenia biura oraz innych usług specjalistycznych zleconych. Jak wskazano, wydatki poniesione, w ramach realizowanego projektu, związane są wyłącznie z działalnością statutową. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na postawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy korzystającemu ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl