ITPP1/443-942/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-942/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla drewna opałowego oraz odpadów tartacznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla drewna opałowego oraz odpadów tartacznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa drewna (tartak). Zajmuje się Pan przerobem drewna na deski, łaty, belki konstrukcyjne. Ponadto sprzedaje Pan również drewno opałowe oraz pozostałych po przerobie odpadów tartacznych dla ludności i firm. Drzewo nabywane jest w różnych nadleśnictwach w Polsce na podstawie przetargów ogólnodostępnych dla firm z tej branży. Drewno to ma symbol PKWiU 02.20.12.0 tj. drewno okrągłe liściaste oraz symbol PKWiU 02.20.11.0 drewno okrągłe iglaste nabywane ze stawką podatku 23%. Z tego drzewa częściowo produkowane są deski, łaty, belki konstrukcyjne itp., ale również z tego samego surowca wytwarzane jest drewno opałowe, które przed sprzedażą podlega pocięciu w klocki, a następnie pozostaje jeszcze łupane na drobniejsze kawałki. W żadnym z nadleśnictw nie można zakupić gotowego drewna opałowego dla firm, sprzedaż dokonywana jest tylko detalicznie dla ludności, która nie prowadzi działalności gospodarczej z tej branży. Dlatego też we własnym zakresie przerabia Pan ww. drewno (lepszej jakości) na opał (kominkowe itp.). Ponadto sprzedaje Pan również odpady tartaczne powstałe z przerobionego drewna. Drewno kominkowe mieści się w grupowaniu PKWiU 02.20.14.0, a odpady tartaczne, trociny pozostające po przerobie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.11.59.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę VAT należy stosować sprzedając drewno opałowe, które z zakupionego surowca podlega potem pocięciu i łupaniu na mniejsze kawałki, a szybciej zostało zakupione jako drewno okrągłe liściaste, iglaste.

2.

Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży odpadu tartacznego, który powstaje po przerobie drzewa.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia dzisiejszego ze względu na różne i niejasne interpretacje różnych urzędów skarbowych stosuje Pan na cały asortyment drewna stawkę 23%. Obserwując konkurencję jak również rozmawiając z ludźmi pracującymi w tej branży zdecydował się Pan złożyć wniosek, aby uzyskać poprawną odpowiedź, która potwierdzi, że ma Pan prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 8% na drewno opałowe i odpad tartaczny. Drewno opałowe powstaje z drewna okrągłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 18 mieści się "drewno opałowe" (PKWiU 02.20.14.0).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, sprzedaje drewno opałowe (wyrób sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0) oraz odpady tartaczne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.11.59.0.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż drewna opałowego, sklasyfikowanego w PKWiU w grupowaniu 02.20.14.0 - przy założeniu że podana klasyfikacja jest prawidłowa - jest opodatkowana stawką podatku 8% na podstawie ww. art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z pozycją 18 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast w przypadku sprzedaży odpadów tartacznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.59.0, jako nie wymienionych w załącznikach do ustawy przewidujących obniżone stawki podatku, zastosowanie znajdzie stawka podstawowa (23%).

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl