ITPP1/443-940/08/KM - Nieodpłatne przeniesienie własności nieruchomości, które zostały nabyte nieodpłatnie z mocy prawa a podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-940/08/KM Nieodpłatne przeniesienie własności nieruchomości, które zostały nabyte nieodpłatnie z mocy prawa a podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku (data wpływu 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie niżej wymienionych ostatecznych decyzji Miasto stało się właścicielem następujących nieruchomości:

*

decyzja z dnia 24 lutego 1992 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości zabudowanych (przy czym budynki stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności - użytkowników wieczystych), posiadających księgi wieczyste;

*

decyzja z dnia 28 lutego 1992 r. wydana z uzupełnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości zabudowanej, posiadającej księgę wieczystą;

*

decyzja z dnia 20 października 1993 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości zabudowanych w użytkowaniu Stowarzyszenia w W., nie posiadających ksiąg wieczystych;

*

decyzja z dnia 4 listopada 1996 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości, stanowiącej drogę i posiadającej księgi wieczystej;

*

decyzja z dnia 12 listopada 1996 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości niezabudowanych i nie posiadających ksiąg wieczystych;

*

decyzja z dnia 23 grudnia 1996 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości stanowiącej drogę, nie posiadającej księgi wieczystej;

*

decyzja z dnia 24 kwietnia 1997 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości stanowiącej drogę, zabudowaną stacją transformatorową, nie posiadającej księgi wieczystej;

*

decyzja z dnia 13 czerwca 1995 r. wydana z upoważnienia Wojewody, stwierdzająca nabycie przez Gminę Miasto z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości, stanowiącej drogę gminną, nie posiadającej księgi wieczystej.

Przy nabyciu tych nieruchomości Gminie Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania miejscowościom statusu miasta (Dz. U. z dnia 31 lipca 2007 r. Nr 136, poz. 961) z dniem 1 stycznia 2008 r. ustalone zostały nowe granice w woj., w powiecie - gminy P. i miasta na prawach powiatu przez włączenie do dotychczasowego obszaru gminy P. części obszaru ewidencyjnego, na terenie którego znajdują się wymienione m.in. we wniosku nieruchomości. Zgodnie z art. 44 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych gmin.

Miasto zamierza nieodpłatnie przekazać gminie P. nieruchomości wymienione w ww. rozporządzeniu i stanowiące jego własność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przeniesienie własności opisanych nieruchomości, które zostały nabyte nieodpłatnie z mocy prawa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

*

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności.

Zatem, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina Miasta zamierza przekazać nieodpłatnie na rzecz gminy P. nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), a także stanowiące drogę (drogę gminną), w tym zabudowaną stacją transformatorową. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych nieruchomości.

Analiza powołanych wyżej przepisów pozwala jednoznacznie stwierdzić, iż nie zostały spełnione przesłanki, warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatną dostawą towarów, gdyż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowymi nieruchomościami.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Gminę Miasto przedmiotowych nieruchomości gruntowych na rzecz gminy Police nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl