ITPP1/443-931/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-931/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budownictwa mieszkalnego i komercyjnego, a także świadczy usługi budowlane. W związku z realizacją tych inwestycji, konieczne jest, w większości przypadków, wykonanie infrastruktury technicznej w postaci dróg dojazdowych do budowanych osiedli mieszkaniowych. Zgodnie z zawartym z gminą porozumieniem, Spółka zobowiązała się do realizacji infrastruktury drogowej na własny koszt, a następnie do nieodpłatnego przekazania na jej rzecz poniesionych na wykonanie tej inwestycji nakładów. Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w cenie materiałów i usług nabytych w celu wykonania powyższej infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wartości przekazanej nieodpłatnie infrastruktury Spółka zobowiązana będzie naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

Powołując się na treść art. 7 ust. 1 i art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca twierdzi, że w momencie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy infrastruktury drogowej nie dochodzi do żadnej dostawy towarów, ponieważ Spółka nie była właścicielem drogi, a jedynie wybudowała ja na gruncie należącym do gminy, ponosząc przy tym określone nakłady. Zgodnie bowiem z cywilistyczną zasadą superficies solo cedit, to co znajduje się na powierzchni gruntu, przypada gruntowi, a to co jest trwale połączone z gruntem, staje się jego częścią składową i własnością właściciela gruntu.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro budowana droga należy od początku do właściciela gruntu, tj. do gminy, nie można uznać, iż w momencie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy infrastruktury drogowej, Spółka przeniesie prawo do rozporządzania przez gminę drogą jak właściciel w rozumieniu ww. art. 7 ust. 1 ustawy (nie dokona dostawy towaru), albowiem prawa tego w ogóle nie nabyła. Przekazane zostaną więc nakłady poniesione w związku z budową drogi.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazanie przez Spółkę na rzecz gminy przedmiotowych nakładów powinno być traktowane dla celów podatku od towarów i usług jako świadczenie usług.

Celem potwierdzenia powyższej argumentacji, Wnioskodawca wskazuje na przepis art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże brzmienie ust. 2 ww. przepisu, według Wnioskodawcy, wskazuje na to, że nieodpłatne świadczenie usług może podlegać opodatkowaniu VAT tylko w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj. usługi nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wybudowana przez Spółkę droga będzie służyć ewidentnie celom zwianym z prowadzoną działalnością gospodarczą, a porozumienie zawarte z gminą było jednoznacznie ukierunkowane na zwiększenie jego zysku poprzez zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i eksploatacji budowanego w ramach inwestycji osiedla mieszkaniowego.

Wyrażając wskazane stanowisko, Wnioskodawca zwraca uwagę na indywidualne interpretacje wydane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lutego 2009 r. znak IPPP3/443-120/08-4/MPe, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 marca 2009 r. znak ILPP2/443-17/09-2/AD oraz z dnia 17 kwietnia 2009 r. znak ILPP1/443-118/09/KG. Podobne wnioski wypływają z analizy orzecznictwa sadowego, na które wskazuje Wnioskodawca - tytułem przykładu wskazano wyroki: WSA w Warszawie z dnia 17 czerwca 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 398/08 oraz NSA z dnia 25 czerwca 2008 r. sygn. akt I FSK 743/07 i WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 omawianej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca (Spółka) wskazał, iż, w związku z realizacją inwestycji polegającej na wykonaniu infrastruktury technicznej w postaci dróg dojazdowych do budowanych osiedli mieszkaniowych, zobowiązał się do nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy (właściciel gruntu, na którym realizowana jest inwestycja) poniesionych na wykonanie tej inwestycji nakładów. Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w cenie materiałów i usług nabytych w celu wykonania powyższej infrastruktury.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie drogę wybudowaną na gruncie gminy (nakłady na wykonanie tej drogi) Wnioskodawca będzie świadczył usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie zostanie spełniona jedna z kumulatywnych przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług (przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem). Oznacza to, że niezależnie od tego, czy spełniona zostanie druga z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy, dotycząca prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami, niespełnienie przesłanki dotyczącej braku związku z prowadzoną działalnością, będzie już podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu.

Konkludując, nieodpłatne przekazanie wskazanej drogi (nakładów poniesionych na jej wybudowanie) przez Wnioskodawcę nie będzie powodować w przedmiotowej sprawie powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Konsekwencją powyższego będzie brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl