ITPP1/443-927a/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-927a/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje sprzedać nieruchomość położoną w O., tj. działkę nr 526 o powierzchni 0,1859 ha wraz z budynkiem administracyjnym oraz z budowlami: ogrodzeniem i zagospodarowaniem placu (drogi i place). Powyższa nieruchomość oraz inne posiadane przez Spółkę nieruchomości zostały przejęte do odpłatnego korzystania od Skarbu Państwa. Na mocy aktu notarialnego w dniu 23 grudnia 1992 r. Spółce został oddany do odpłatnego korzystania i pobierania pożytków zespół składników materialnych i niematerialnych, wchodzących w skład zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego w rozumieniu art. 55 1 k.c. < (art. 39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 z późn. zm.) oraz zarządzenie Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (MP Nr 43, poz. 334 z późn. zm.)>. Po uprzedniej spłacie w całości należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa w dniu 1 października 1999 r. na mocy aktu notarialnego przeniesiono na rzecz Spółki własność przedsiębiorstwa, które dotychczas Spółka odpłatnie użytkowała. Na mocy ww. aktu notarialnego przeniesiono własność na rzecz Spółki budynków i budowli, prawo użytkowania wieczystego działek położonych na terenach kilku gmin, między innymi przeniesiono prawo użytkowania wieczystego działki gruntu oznaczonej nr 526 o powierzchni 0,1859 ha, położonej w O. oraz własność budynków i budowli posadowionych na tym gruncie, które Spółka zamierza sprzedać. Powyższe czynności w tamtym okresie nie były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, więc Spółce w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W roku 2007 Spółka przekształciła prawo użytkowania wieczystego działki nr 526 o powierzchni 0,1859 ha, aktem notarialnym z dnia 6 grudnia 2007 r., w prawo własności nieruchomości. Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności tej nieruchomości zostało udokumentowane fakturą VAT, w której Starostwo Powiatowe wykazało podatek od towarów i usług ze stawką 22%. Ponieważ powyższa nieruchomość jest wykorzystywana w działalności opodatkowanej Spółka odliczyła podatku naliczony wykazany w tej fakturze VAT. W roku 2007 Spółka dokonała remontu budynku administracyjnego położonego na działce nr 526. Wydatki na remont budynku administracyjnego były wyższe niż 30% wartości początkowej tej nieruchomości. Remont budynku polegał na naprawie instalacji sanitarnej, elektrycznej, malowaniu ścian, wymianie zużytej glazury i terakoty. Wydatki na remont stanowiły koszt uzyskania przychodu w Spółce w momencie ich poniesienia. Ponieważ nieruchomość ta jest wykorzystywana w działalności opodatkowanej podatek naliczony od wydatków na remont Spółka odliczyła w roku 2007. Jak Spółka wyżej zaznaczyła przedmiotem sprzedaży ma być działka nr 526 o pow. 0,1859 ha wraz z posadowionym na tej działce wyremontowanym budynkiem administracyjnym, ogrodzeniem i zagospodarowanym placem (drogi i place).

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 listopada 2009 r. Spółka wskazała, że wartość gruntu przekształconego w 2007 r. w prawo własności, przekracza 15.000 zł. Przedmiotowy grunt został przyjęty w stan środków trwałych w dniu 6 grudnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości położonej w O. powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona od podatku.

Zdaniem Spółki, sprzedaż nieruchomości położonej w O., tj. działki nr 526 o powierzchni 0,1859 ha oraz budynku administracyjnego, ogrodzenia, zagospodarowanego placu będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 29 ust. 5 ustawy w dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółce w stosunku do budynku i budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka nie ponosiła także wydatków na ulepszenie tych obiektów, a wydatki przekraczające 30% wartości początkowej budynku administracyjnego stanowiły remont tego budynku. Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl