ITPP1/443-918/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-918/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów poniesionych na zakup dokumentacji dotyczącej "Opracowania studium wykonalności, dotyczącego możliwości wdrożenia systemu zagospodarowania odpadów komunalnych w ramach Rejonu Gospodarki Odpadami Komunalnymi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów poniesionych na zakup dokumentacji dotyczącej "Opracowania studium wykonalności, dotyczącego możliwości wdrożenia systemu zagospodarowania odpadów komunalnych w ramach Rejonu Gospodarki Odpadami Komunalnymi".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną i nie jest zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ nie wykonuje czynności objętych opodatkowaniem. Związek podlega nadzorowi Prezesa Rady Ministrów i Wojewody. Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne przekazane przez zrzeszone gminy, przekraczające ich możliwości organizacyjne, a w szczególności w zakresie gospodarki odpadami w tym wdrażania, budowy modernizacji i rekultywacji składowisk, współdziałania z innymi związkami międzygminnymi, gminami, instytucjami i władzami wojewódzkimi w zakresie dostosowawczym usług i budowy infrastruktury komunalnej. Związek realizuje zadania publiczne i reprezentuje interesy gmin w zakresie objętym jego przedmiotem działania. Wnioskodawca utrzymuje się ze składek członkowskich gmin, będących jego członkami. Otrzymywane składki przeznaczane są na realizację zadań Związku. Wnioskodawca zamierza realizować zadanie polegające na zakupie dokumentacji, dotyczącej "Opracowania studium wykonalności, dotyczącego możliwości wdrożenia systemu zagospodarowania odpadów komunalnych w ramach Rejonu Gospodarki Odpadami Komunalnymi". Koszt zakupu dokumentacji związanej z realizacją tego zadania będzie opłacony przez Związek, który poszczególnych swoich członków będzie obciążał w określonej wysokości tytułem zwrotu kosztów poniesionych na zakup dokumentacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca obciążając członków związku, tytułem zwrotu kosztów związanych z zakupem dokumentacji zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT i czy z tego tytułu powstanie obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy podatnikami w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Związek nie wykonuje działalności gospodarczej, nie sprzedaje towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W sytuacji obciążenia poszczególnych członków Związku kwotami zakupionej dokumentacji nie ma miejsca dostawa usług i towarów. Jest to tylko i wyłącznie zwrot poniesionych kosztów związanych z działalnością Związku. Dla poszczególnych członków gmin Związek nie świadczy usługi, a jedynie chce odzyskać pieniądze, które pierwotnie powinni ponieść członkowie gmin. Reasumując obciążenie poszczególnych członków gmin kwotami zakupionej dokumentacji nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji powinny być wystawione noty, na podstawie których członkowie Związku zwrócą koszt zakupionej dokumentacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl