ITPP1/443-916/11/BK
Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-916/11/BK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie powstało w 2005 r. na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i jest samorządnym, dobrowolnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Celami Stowarzyszenia są:
integracja mieszkańców wsi,
pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego,
dbałość o estetykę i czystość wsi,
ochrona środowiska wsi,
dbałość o stan zabytków na terenie wsi,
stworzenie warunków do wypoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu dzieci, młodzieży i dorosłych,
wspieranie lokalnych inicjatyw gospodarczych,
wspieranie rozwoju turystyki,
wspieranie rozwoju rynku produktów lokalnych,
pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
organizowanie imprez integracyjnych,
organizowanie wystaw i konkursów,
organizowanie szkoleń, kursów, warsztatów dla dzieci i dorosłych,
działalność edukacyjną w zakresie realizacji celów statutowych,
pozyskiwanie funduszy,
działalność wydawniczą i popularyzatorską,
propagowanie rolnictwa ekologicznego,
współpracę z Radami Sołeckimi i innymi organizacjami.
Stowarzyszenie za pośrednictwem LGD złożyło wniosek w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013, na operację, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, jako tzw. mały projekt. Polega on na realizacji przedsięwzięcia pn. "Rozwijanie turystyki i rekreacji...", którego celem jest rozwój tożsamości społeczności wiejskiej poprzez zachowanie i promowanie dziedzictwa kulturowego oraz spowodowanie wzrostu atrakcyjności turystycznej obszaru objętego przewodnikiem. Przedsięwzięcie obejmuje:
* opracowanie, druk i dystrybucję niekomercyjnego przewodnika w liczbie 1000 egzemplarzy,
* założenie i prowadzenie ogólnie dostępnej strony internetowej dla szerokiej publikacji przewodnika,
* organizację i przeprowadzenie wydarzeń promocyjnych dla szerokiego niekomercyjnego upowszechnienia wydawnictwa.
Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu nabywa towary i usługi.
Towary: papier, tusz do drukarki, papier ozdobny do dyplomów, słodycze i soki na poczęstunek z okazji promocji wydawnictwa, domena.
Usługi: oznaczenie waypointów, opis i charakterystyka obiektów archeologicznych i terenu, zdjęcia autorskie, zebranie i redakcja danych, wydruk publikacji, założenie i administrowanie stroną internetową.
Koszt realizacji operacji szacowany jest na kwotę 23.623,50 zł. Wszystkie działania, usługi, zakupione towary udostępnione zostaną ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie działa non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej ani czynności sprzedaży, nie zatrudnia pracowników, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w rejestrze podatników. W związku z tym nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
W treści rozdziału 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.
Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:
z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie niebędące podatnikiem VAT realizuje przedsięwzięcie pn. "Rozwijanie turystyki i rekreacji...", którego celem jest rozwój tożsamości społeczności wiejskiej poprzez zachowanie i promowanie dziedzictwa kulturowego oraz spowodowanie wzrostu atrakcyjności turystycznej obszaru objętego przewodnikiem. Realizowane zadanie jest zadaniem non profit. Zakupy związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.
Mając zatem na uwadze powołany wyżej stan prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i realizowane zadanie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego przedwsięwzięcia. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.