ITPP1/443-913/08/IK - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-913/08/IK Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 oraz 15 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zrealizował projekt w okresie od 1 września 2006 r. - do 30 czerwca 2007 r. w ramach Priorytetu 2, Działanie 2.4. pn. "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt skierowany był do pracowników publicznych i niepublicznych placówek oświatowych oraz służby zdrowia i obejmował cykl kursów i szkoleń w zakresie: obsługi komputera, obsługi urządzeń biurowych, nauki języka angielskiego, zajęć z głównych zasad przedsiębiorczości oraz spotkań z doradcą zawodowym.

W projekcie udział wzięło 48 beneficjentów ostatecznych (uczestników), w związku z czym niezbędne było poniesienie następujących wydatków:

*

zakup obiadów dla uczestników,

*

zakup artykułów spożywczych (kawy, herbaty, paluszków itp.),

*

zakup laptopa,

*

zamieszczenie ogłoszeń w prasie,

*

wydanie broszur, plakatów informacyjnych,

*

zakup artykułów biurowych,

*

wykonanie teczek na materiały szkoleniowe z logo Europejskiego Funduszu Społecznego i naklejek,

*

zakup materiałów szkoleniowych,

*

zakup środków czystości.

W piśmie uzupełniającym z dnia 1 grudnia 2008 r., Wnioskodawca poinformował, że po zrealizowaniu projekt nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast w piśmie z dnia 15 grudnia 2008 r., dodatkowo wskazał, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Wnioskodawca mam możliwość odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 1 grudnia 2008 r., jednostka nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z kursami i szkoleniami, gdyż te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 jako usługi edukacyjne, a więc, zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Ponadto po zakończeniu projekt nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Z treści wniosku wynika, że w ramach realizowanego projektu zorganizowano cykl kursów i szkoleń w zakresie obsługi komputera, urządzeń biurowych, nauki języka angielskiego, zajęć z głównych zasad przedsiębiorczości oraz spotkań z doradcą zawodowym.

W związku z czym niezbędne było poniesienie wydatków, które zdaniem Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 jako usługi edukacyjne wymienione w załączniku Nr 4 ustawy i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w celu organizacji szkoleń, z uwagi na fakt, iż są one związane, jak wskazał Wnioskodawca, ze świadczeniem usług edukacyjnych (PKWiU 80), a więc nie będą służyły czynnościom opodatkowanym po jego realizacji.

Wskazać przy tym należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikowania usług, a zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl