ITPP1/443-911/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-911/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 29 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie prowadzi działalność od 1999 r. Od 2004 r., posiada status organizacji pożytku publicznego. Prowadzi działalność statutową odpłatną i nieodpłatną, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest zwolnione od podatku od towarów i usług w związku z art. 113 ustawy oraz zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Działalność nieodpłatna to realizacja zadań zleconych finansowanych ze środków publicznych. Od lutego 2011 r. Stowarzyszenie podjęło realizację odpłatnej działalności statutowej w zakresie wypożyczania sprzętu rehabilitacyjnego, pielęgnacyjnego i pomocniczego. Beneficjentami tej działalności są niepełnosprawne osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Wypożyczalnia sprzętu działa w strukturach stowarzyszenia. W związku z przekroczeniem w miesiącu czerwcu 2011 r. limitu obrotów 40.000 zł, Stowarzyszenie utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej i z dniem 1 września 2011 rozpocznie ewidencję sprzedaży przy wykorzystaniu kasy fiskalnej. Wypożyczanie sprzętu odbywa się na podstawie zawartej umowy między stronami, w której szczegółowo opisuje się zasady wypożyczania sprzętu. Umowa zawierana jest na czas określony. Wypożyczający, w dniu zawarcia umowy wnosi opłatę do kasy. Pierwsza opłata jest opłatą za cały okres, na jaki zostaje zawarta umowa. Przeważnie jest to jeden miesiąc lub dwa. Wpływ do kasy lub na rachunek bankowy kolejnej miesięcznej opłaty powoduje automatyczne przedłużenie czasu trwania umowy o miesiąc, lub o kilka miesięcy, w zależności od wysokości wpłaty. Brak wpłaty za używanie sprzętu przez okres kolejnego miesiąca powoduje automatyczne rozwiązanie się umowy, a za okres bezumownego używania sprzętu, do czasu jego zwrotu naliczana jest kara umowna.

Od września 2011 r., ewidencjonując sprzedaż usługi wypożyczenia przy zastosowaniu kasy fiskalnej Stowarzyszenie będzie drukować "raporty fiskalne" i wydawać je odbiorcom w momencie przyjęcia opłaty. W przypadku wpływu opłat na rachunek bankowy, paragon będzie wystawiany w pierwszym następnym dniu roboczym po zaksięgowaniu przez bank wpływu środków na rachunek bankowy Stowarzyszenia. Opóźnienie w zaewidencjonowaniu sprzedaży usługi spowodowane będzie tym, iż wiedzę o wpływach na rachunek bankowy Wypożyczalnia uzyska właśnie w dniu następnym. W tym przypadku, zgodnie z zapisem w umowie, Wypożyczający będzie zobowiązany do osobistego odebrania oryginału paragonu w biurze wypożyczalni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w przypadku, gdy wypożyczający (nabywca) dokona wpłaty na rachunek bankowy i nie odbierze paragonu fiskalnego, pomimo zapisania tego obowiązku w umowie wypożyczenia, wypełniony zostanie po stronie stowarzyszenia obowiązek wydania paragonu w myśl paragrafu 7 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrując, oraz warunków ich stosowania.

2.

Czy dopuszczalne jest ewidencjonowanie opłat za wypożyczenie sprzętu w kasie fiskalnej dopiero w dniu wygenerowania wyciągu bankowego, a będzie to pierwszy roboczy dzień po dniu zaksięgowania przez bank środków na rachunku bankowym stowarzyszenia, a więc czy zostanie wypełniony obowiązek ewidencji sprzedaży z chwilą otrzymania zapłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie wypełni obowiązek wydania paragonu fiskalnego, gdyż w dniu zaewidencjonowania sprzedaży wydrukuje paragon fiskalny, który będzie w tym momencie gotowy do wydania nabywcy (wypożyczającemu). Wypożyczający oświadcza w zawartej umowie wypożyczenia, że zobowiązuje się do osobistego odebrania paragonu w dniu jego wydrukowania. To czy wypożyczający dochowa warunków umowy i odbierze paragon, stowarzyszenie (sprzedający) nie ma wpływu.

Zaewidencjonowanie sprzedaży w kasie fiskalnej w następnym dniu roboczym po dniu wpływu środków na rachunek bankowy jest w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalne, ponieważ stowarzyszenie pełną wiedzę o wpływach na rachunek bankowy w danym dniu posiada właśnie w kolejnym dniu pracy. Bank księguje wpływy na rachunku bankowym w różnych godzinach i dniach, często już po godzinach urzędowania sprzedającego i nie ma fizycznej możliwości zaewidencjonowania sprzedaży w dniu wpływu środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 9 powołanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia między innymi szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi datę i czas (godzinę) sprzedaży.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani, między innymi:

* dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

* sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...)

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 19 ust. 11 pkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów usług na podstawie art. 113 ustawy. Z tytułu odpłatnego wypożyczania sprzętu rehabilitacyjnego, pielęgnacyjnego i pomocniczego zawiera jest na czas określony umowy z osobami niepełnosprawnymi. W dniu zawarcia umowy, wypożyczający wnosi opłatę do kasy. Pierwsza opłata jest opłatą za cały okres na jaki zostaje zawarta umowa. Wpływ do kasy lub na rachunek bankowy kolejnej miesięcznej opłaty powoduje automatyczne przedłużenie czasu trwania umowy o miesiąc, lub o kilka miesięcy, w zależności od wysokości wpłaty. Brak wpłaty za używanie sprzętu przez okres kolejnego miesiąca powoduje automatyczne rozwiązanie się umowy. Ewidencjonując sprzedaż usługi wypożyczenia przy zastosowaniu kasy fiskalnej Wnioskodawca będzie drukować paragony fiskalne i wydawać je odbiorcom w momencie przyjęcia opłaty do kasy. Natomiast w przypadku, gdy osoba wypożyczająca sprzęt dokona kolejnej płatności na rachunek bankowy, paragon będzie wystawiany w pierwszym następnym dniu roboczym po zaksięgowaniu przez bank wpływu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W tym przypadku, zgodnie z zapisem w umowie, wypożyczający jest zobowiązany do osobistego odebrania oryginału w biurze wypożyczalni.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej w opisanej sytuacji.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jest obowiązany do każdorazowego udokumentowania powyższych zdarzeń wydrukowanym paragonem fiskalnym. Ponadto, z powołanych przepisów wynika, że Wnioskodawca jest obowiązany do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie określają jednak w jakim terminie musi nastąpić wydanie paragonu fiskalnego.

Jak wynika ze złożonego wniosku, gdy osoba wypożyczająca dokona kolejnej wpłaty na rachunek bankowy Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami umowy automatycznie przedłuża umowę o kolejne okresy (w zależności od wysokości dokonanej wpłaty). Powyższe wskazuje, iż wpłata ta dokonywana jest przez nabywcę przy braku jego bezpośredniego kontaktu z Wnioskodawcą. Wobec tego, przyjęte rozwiązanie, wynikające z zapisów zawartych umów, polegające na zobowiązaniu świadczeniobiorcy do odbioru paragonu udostępnionego w biurze, w ocenie tutejszego organu, nie uchybia wymogom zawartym w powołanych przepisach.

Ponadto należy stwierdzić, iż ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży - świadczenia usługi, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Uwzględniając jednak fakt, iż o dokonanych wpłatach Wnioskodawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku (z chwilą otrzymania wyciągu), należy przyjąć za dopuszczalne, zaewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej wpłaty, dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym Wnioskodawca pozyskał taką informację z banku, czyli z chwilą otrzymania wyciągu bankowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl