ITPP1/443-909/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-909/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakupy towarów i usług dokonywane będą przez Wnioskodawcę, w ramach projektu nr... pn. "S..." realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Osi Priorytetowej II, Działania II.1.

Szacowana wartość Projektu to ok. 250,8 mln złotych. Projekt obejmuje:

1.

budowę regionalnej sieci szerokopasmowej na obszarze województwa;

2.

realizację komponentu szkoleniowego skierowanego do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, w celu pobudzenia wykorzystania budowanej infrastruktury, poprzez zwiększenie świadomości potrzeb wykorzystania komputera i Internetu;

3.

realizację komponentu promocyjnego, którego celem jest na pobudzenie popytu na świadczone w przyszłości usługi Internetu szerokopasmowego, skierowanego do osób zamieszkujących tereny, na których będą świadczone usługi szerokopasmowego Internetu w oparciu o budowaną przez Wnioskodawcę sieć oraz lokalnych operatorów którzy przy pomocy budowanej przez Województwo infrastruktury będą docierać do odbiorców detalicznych poprzez świadczone przez nich usługi tzw. "ostatniej mili";

4.

zakupy sprzętu i wyposażenia (m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem, mebli biurowych telefonów komórkowych służących do wykonywania rozmów służbowych) przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników realizujących projekt;

5.

innych kosztów związanych z budową regionalnej sieci szerokopasmowej (m.in. wynajem samochodu osobowego na potrzeby pracowników zaangażowanych w nadzór nad budową sieci, zakup materiałów biurowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura projektu odpowiedzialnego za realizację inwestycji, kosztów połączeń telefonicznych wykonanych w związku z realizacją inwestycji, koszty usług cateringowych jako element spotkań biznesowych z przedstawicielami instytucji zaangażowanych w budowę sieci).

Budowana infrastruktura obejmie przede wszystkim elementy pasywne, które są niezbędne do instalacji i działania szerokopasmowego dostępu do Internetu (takie jak np.: kanalizacja teletechniczna, przewody, światłowody, studnie czy lokalizacje węzłów telekomunikacyjnych) oraz elementy aktywne w węzłach sieci szkieletowej i węzłach sieci dystrybucyjnej. Jednocześnie w ramach projektu nie przewiduje się budowy tzw. "ostatniej mili".

Wykonanie powyższych zadań zostanie przekazane podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Eksploatacja wybudowanej sieci powierzona będzie podmiotowi zewnętrznemu, Operatorowi Infrastruktury. Będzie on funkcjonował w modelu tzw. operatora operatorów. Oznacza to, że Województwo zbuduje infrastrukturę i pozostanie jej właścicielem, natomiast zarządzanie siecią, jej eksploatacja, utrzymanie oraz świadczenie usług z jej wykorzystaniem zostanie powierzone podmiotowi zewnętrznemu. Powierzenie nastąpi na podstawie odpłatnej umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym pomiędzy Województwem a podmiotem zewnętrznym. Będzie on świadczył usługi na zasadzie otwartej innym operatorom i dostawcom usług telekomunikacyjnych, a ci z kolei świadczyć będą usługi na rzecz użytkowników końcowych. Wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do korzystania i pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa (infrastruktury teleinformatycznej przekazanej jako wkład własny Województwa). Z kolei Operator Infrastruktury będzie m.in. płacił na rzecz Województwa czynsz dzierżawny.

Wszystkie towary i usługi, nabyte w związku z realizacją inwestycji, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcą i Beneficjentem projektu jest Województwo i Województwo będzie także właścicielem powstałej infrastruktury.

Faktury z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Województwo Urząd Marszałkowski Województwa, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Jak wynika z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie województwa Województwo posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, w szczególności przepisami art. 14 ust. 1 pkt 15a ustawy o samorządzie województwa, tj. działalności w zakresie telekomunikacji.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym w projekcie, tzn. że koszty związane z podatkiem VAT nie są objęte dofinansowaniem i pokrywane są w całości przez Województwo. Powodem niekwalifikowalności podatku VAT jest możliwość jego odzyskania przez beneficjenta projektu (Województwo). Czynności podejmowane w ramach realizacji projektu będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tj. m.in. umów z wykonawcami zarówno części infrastrukturalnej, jak i szkoleniowej, promocyjnej, dostawcami sprzętu, wyposażenia i oprogramowania związanego z zarządzaniem projektem, które po zakończeniu jego realizacji, będzie wykorzystywane przez Województwo do prowadzenia spraw związanych ze współpracą z wybranym Operatorem Infrastruktury, który odpłatnie wykorzystując infrastrukturę będącą własnością samorządu województwa, świadczył będzie usługi sprzedaży hurtowej Internetu operatorom sieci dostępowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Województwo ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów lub usług w związku z realizacją projektu pn. "S...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo w myśl przepisów art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i w zakresie działań związanych z realizacją projektu przysługiwać mu będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w myśl przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż wszystkie nabyte w związku z realizacją Projektu towary i usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, polegających na dzierżawie infrastruktury Operatorowi. Związek poniesionych w ramach projektu wydatków z czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni i bezsprzeczny, co wypełnia przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak również jest zgodne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tym zakresie. Wszystkie towary i usługi nabywane będą w ramach projektu z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, czym spełnia kolejną przesłankę możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określoną przepisem art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Infrastruktura budowana przez Wnioskodawcę zostanie przekazana wybranemu Operatorowi do użytkowania, za co ten będzie płacił czynsz dzierżawny właścicielowi infrastruktury, którym będzie Województwo.

Ponadto czynności wykonywane w związku z realizacją projektu nie są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), ponieważ są i będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych przez jednostkę samorządu terytorialnego, tj. Województwo.

Województwo przekazując Operatorowi wybudowaną infrastrukturę, na mocy odpłatnej umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, jest podatnikiem podatku VAT, a wykonywane czynności stanowią odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, która podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Zakres Projektu w całości dotyczy zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa. Jak wynika z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, Województwo posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 15a ustawy o samorządzie województwa do zadań samorządu województwa należy działalność w zakresie telekomunikacji. Zgodnie z zapisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Mając na uwadze powyższą argumentację Wnioskodawca stwierdza, że będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją Projektu "S...", gdyż wszystkie towary i usługi, nabyte w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem spełnione zostaną przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Województwo będzie uprawnione do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wskazuje na to również uzasadnienie do interpretacji indywidualnej, znak: IPTPP2/443-528/12-4/JN z dnia 31 sierpnia 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi na rzecz Województwa Lubelskiego, realizującego projekt o tożsamym zakresie, co Województwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl