ITPP1/443-908/10/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-908/10/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. "Przebudowa drogi powiatowej od k.m. 0+000 do k.m. 3+000" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. "Przebudowa drogi powiatowej od k.m. 0+000 do k.m. 3+000".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, samorządowa jednostka budżetowa, działa na podstawie statutu nadanego przez Radę Powiatu z dnia 28 czerwca 2006 r. Przedmiotem działalność Jednostki jest transport, gospodarka magazynowa, łączność, w szczególności zaś działalność wspomagająca transport lądowy. Jednostka wykonuje zadania w zakresie administrowania, planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych, określone w ustawach szczególnych oraz aktach wykonawczych do nich, zwłaszcza w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).

Wnioskodawca ubiega się o środki unijne na realizację projektu pt. "Przebudowa drogi powiatowej od k.m. 0+000 do k.m. 3+000", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 5 - Infrastruktura Transportowa Regionalna i Lokalna, Działanie 5.2 - Infrastruktura Transportowa Służąca Rozwojowi Lokalnemu, Poddziałanie 5.2.1 - Infrastruktura Drogowa Warunkująca Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zgodnie z umową z dnia 9 listopada 2009 r., beneficjentem przedmiotowego zadania jest Powiat, zaś nabywcą faktur za wykonane usługi dotyczące przebudowy ww. drogi jest Jednostka. Prace związane z projektem stanowią koszty kwalifikowane, do których należy zaliczyć także podatek od towarów i usług.

Przebudowany odcinek wskazanej drogi powiatowej został udostępniony do korzystania przez użytkowników dróg. Jednostka nie będzie z tego tytułu czerpać żadnych korzyści oraz pobierać żadnych opłat. Efekty projektu nie będą zatem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywane w związku z tym towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca dodał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją powyższego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte towary i usługi dotyczące realizowanego projektu "Przebudowa drogi powiatowej od k.m. 0+000 do k.m. 3+000", nie będą wykorzystywane przez Jednostkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z czym nie przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca - samorządowa jednostka budżetowa, wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie dróg powiatowych, określone w szczególności w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.). Jednostka ubiega się o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 5 - Infrastruktura Transportowa Regionalna i Lokalna, Działanie 5.2 - Infrastruktura Transportowa Służąca Rozwojowi Lokalnemu, Poddziałanie 5.2.1 - Infrastruktura Drogowa Warunkująca Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na przebudowę odcinka drogi powiatowej. Inwestycja została już udostępniona do korzystania użytkownikom dróg. Z tego tytułu Jednostka nie zamierza czerpać żadnych korzyści, ani pobierać opłat, wobec czego nabyte towary i usługi związane z przebudową nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl