ITPP1/443-903/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-903/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania związanego z zagospodarowaniem terenu wokół nowej siedziby Starostwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania związanego z zagospodarowaniem terenu wokół nowej siedziby Starostwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat planuje pozyskać środki na dofinansowanie zadania związanego z zagospodarowaniem terenu wokół nowej siedziby Starostwa Powiatowego. Wniosek o dofinansowanie składany będzie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Jest to Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Dofinansowanie wskazanego projektu będzie obejmowało jedynie koszty kwalifikowane, w tym również VAT, ale tylko w przypadku, gdy beneficjent nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego. Ponieważ Powiat jest zarejestrowanym czynnym "płatnikiem" podatku VAT może istnieć przekonanie, że posiada możliwości odliczenia VAT. Przedmiotowy projekt nie przewiduje sprzedaży opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z jego realizacją nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Powiat nie uzyska przychodów z tytułu realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat jako "płatnik" podatku VAT ma możliwość odliczenia podatku naliczonego. Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach planowanego przedsięwzięcia - zagospodarowania terenu wokół nowej siedziby Starostwa Powiatowego - beneficjent będący "płatnikiem" podatku VAT, który nie ma możliwości obniżyć kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, może przyjąć w rozliczeniu wartość faktury brutto. Pomimo, iż Powiat jest "płatnikiem" podatku VAT, w ramach wnioskowanych do dofinansowania kosztów nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W rozliczeniu z Urzędem Skarbowym nie stosuje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, traktuje ten podatek jako koszt kwalifikowany - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przytoczonych regulacji prawnych należy ponadto wnioskować, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe. W przypadkach bowiem, gdy nabyty towar lub usługa są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nieopodatkowanych, odlicza się podatek w takiej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi jest on związany, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, która związana jest z towarami czy usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

O powyższej kwestii mowa jest w art. 90 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten określa, że w stosunku do towarów i usług, wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Szczegółowe zasady postępowania podatnika w przypadku częściowego odliczenia podatku, o którym mowa w ww. art. 90 ust. 1, uregulowane zostały przez ustawodawcę w przepisach art. 90 ust. 2-10 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Powiat (jako "płatnik" podatku VAT) zamierza pozyskać środki z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na dofinansowanie zadania związanego z zagospodarowaniem terenu wokół nowej siedziby Starostwa. Jak wskazano we wniosku, planowany projekt nie przewiduje sprzedaży opodatkowanej, nabywane w jego ramach towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Powiat nie uzyska przychodów z tytułu realizowanego projektu.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w związku z planowaną inwestycją, dotyczącą zagospodarowania terenu wokół nowej siedziby Starostwa, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy stwierdzić, iż zakupione towary i usługi, służące realizacji wskazanego projektu, będą wykorzystywane do zagospodarowania terenu wokół budynku - siedziby Powiatu, będącego "płatnikiem" podatku VAT. Zatem istnieje pośredni związek tych zakupów z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Powiat będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabywanymi w ramach projektu w tej części, w jakiej będą one służyły wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych w oparciu o powołane przepisy art. 89 i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl