ITPP1/443-899/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-899/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.) uzupełnionym w dniu 2 i 14 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych środków produkcji oraz środków trwałych w postaci maszyn rolniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 2 i 14 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych środków produkcji oraz środków trwałych w postaci maszyn rolniczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako grupa producentów rolnych (spółdzielnia) prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych, otrzymała środki finansowe z tytułu pomocy finansowej w ramach działania Grupy Producentów Rolnych objętej programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. W ramach otrzymanej dotacji grupa zakupiła dla swoich członków na podstawie faktur VAT środki do produkcji takie jak m.in. nawozy, olej napędowy, które to przekazała nieodpłatnie członkom grupy na podstawie protokołu przekazania. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mając wątpliwości co do słuszności takiej decyzji. Za ww. środki także zakupiono na podstawie faktur VAT środki trwałe w postaci maszyn rolniczych, stanowiące własność grupy (w tym przypadku dokonano odliczenia podatku naliczonego).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. wskazano, iż Wnioskodawca ("płatnik" podatku VAT) jest wpisany do rejestru grup producentów rolnych decyzją Marszałka Województwa z dnia 25 września 2007 r., a wszystkie zakupy służą czynnościom opodatkowanym. Członkowie grupy sprzedają (na podstawie faktur VAT) wyprodukowane w swoich gospodarstwach produkty rolne na rzecz "grupy", która następnie dokona sprzedaży "na zewnątrz" (także na podstawie faktur VAT). Różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą jest dochodem grupy przeznaczonym na jej działalność. Zakupione środki, przekazane nieodpłatnie członkom grupy przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych - co jest również z korzyścią dla grupy, natomiast zakupione maszyny rolnicze stanowią własność grupy, a członkowie mają możliwość do korzystania z nich odpłatnie na podstawie faktur VAT. Przedmiotem działalności grupy zgodnie z jej statutem jest m.in. sprzedaż zboża, nasion, pasz dla zwierząt, wynajem maszyn urządzeń rolniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako grupa producentów Wnioskodawca może odliczać podatek VAT od zakupionych środków do produkcji na podstawie faktur VAT sfinansowanych ze środków PROW 2007-2013 i przekazanych nieodpłatnie członkom grupy protokołem przekazania. Czy słusznie odliczono podatek VAT od zakupionych na podstawie faktur VAT środków trwałych, które stanowią własność grupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przekazane nieodpłatnie środki do produkcji służą czynnościom opodatkowanym, a czynność ta udokumentowana jest faktura wewnętrzną ("z podatkiem VAT"), to przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych środków. Prawo do odliczenia przysługuje także od zakupionych środków trwałych, stanowiących własność grupy, które w miarę zapotrzebowania są wynajmowane członkom grupy odpłatnie na podstawie faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia, działająca jako grupa producentów rolnych przekazuje nieodpłatnie członkom grupy środki do produkcji (m.in. nawozy, olej napędowy) protokołem przekazania. Czynność ta dokumentowana jest na podstawie faktur wewnętrznych z wykazanym podatkiem VAT. Członkom grupy wynajmowane są także odpłatnie (na podstawie faktur VAT) maszyny rolnicze, pozostające własnością grupy jako środki trwałe. Ponadto wszystkie zakupione środki (do produkcji, jak i maszyny rolnicze) służą czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. sprzedaży zboża, nasion, pasz dla zwierząt, usługom wynajmu maszyn urządzeń rolniczych, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez Jednostkę.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych środków produkcji (nawozów, oleju napędowego), bowiem zakupy te służą czynnościom opodatkowanym, a nieodpłatne ich przekazanie w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa zostało - jak wynika z wniosku - opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje także w stosunku do zakupionych maszyn rolniczych, służących czynnościom opodatkowanym i będących przedmiotem opodatkowanego najmu członkom grupy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl