ITPP1/443-894/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-894/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r., (data wpływu 8 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży niezabudowanej działki gruntu, przeznaczonej na cele budowlane, wykorzystywanej wcześniej do prowadzenia działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży niezabudowanej działki gruntu, przeznaczonej na cele budowlane, wykorzystywanej wcześniej do prowadzenia działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zawarł z kontrahentem przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości, składającej się z działek gruntu oznaczonych w ewidencji gruntów numerami 2/4 oraz 2/5 o łącznej powierzchni 0,8855 ha, dla których Sąd Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę nr (...). W umowie ustalono, że Wnioskodawca udzieli kupującemu odpłatnie prawa do dysponowania gruntem na cele budowlane. Strony ustaliły odpłatność z tego tytułu w kwocie 1.000,00 zł netto miesięcznie płatne w okresach kwartalnych. Wnioskodawca dokona rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, przed wykonaniem pierwszych czynności opodatkowanych i w terminie określonym w umowie wystawi fakturę VAT na kwotę wynagrodzenia przypadającego na dany kwartał wraz z podatkiem od towarów i usług w stawce 22%. Sprzedając w okresie późniejszym nieruchomość gruntową, Wnioskodawca również wystawi fakturę VAT, dokumentującą sprzedaż, obejmując uzyskaną cenę podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości w postaci niezabudowanej działki gruntu, przeznaczonej na cele budowlane, wykorzystywanej wcześniej do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) za towary dla potrzeb ustawy uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miejskiej nr XXXI/500/2005 z dnia 29 grudnia 2005 r.) wynika, że tereny, na których zlokalizowane zostały działki, przeznaczone są pod zabudowę (usługi, w szczególności handlu i obsługi pojazdów). Taki jest również cel nabywcy działek, który planuje wybudowanie w tym miejscu obiektów handlowych. Z mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zatem dostawa gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22%, o ile sprzedawca działa niezależnie jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód, czyli podatnik podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nie budzi zatem wątpliwości, że odpłatne wykorzystanie nieruchomości dla celów zarobkowych (najem, dzierżawa lub umowy o podobnych charakterze), uzyskiwanych w sposób ciągły, stanowi przesłankę wykonywania działalności gospodarczej, zdefiniowanej dla potrzeb podatku od towarów usług w art. 15 ust. 2 ustawy. Równocześnie zbycie wszelkich składników majątku związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, będzie podlegało temu podatkowi. Tym samym późniejsza sprzedaż niezabudowanej działki na cele budowlane, wykorzystywanej wcześniej odpłatnie, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem

skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl