ITPP1/443-89/07/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-89/07/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 2 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania dostawy gruntów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania dostawy gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 18 lipca 1997 r. nabył Pan umową sprzedaży w formie aktu notarialnego wraz z małżonką do majątku osobistego objętego wspólnotą ustawową 34 ha i 9 arów gruntów. Z tego część gruntów przeznaczona była zgodnie z zaświadczeniem Burmistrza Miasta i Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego pod przemysł nieuciążliwy i usługi przemysłowe, natomiast część stanowiły grunty rolne. Od gruntu przeznaczonego pod nieuciążliwy przemysł i usługi notariusz pobrał stosowną opłatę skarbową. W akcie notarialnym oświadczył Pan z żoną, że wymienione nieruchomości nabywają do majątku wspólnego oraz, że na gruntach rolnych prowadzone będzie gospodarstwo rolne.

W 2002 r. decyzją Burmistrza Miasta zatwierdzono podział przedmiotowej nieruchomości obowiązujący do dnia dzisiejszego. W wypisie z ewidencji gruntów, budynków - opisywane grunty oznaczone są jako grunty rolne, lasy i drogi. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego opisana nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę związaną z usługami przemysłowymi i przemysłem nieuciążliwym. Przedmiotowe grunty były nabyte do celów działalności rolniczej. Obecnie nieruchomość również użytkowana jest jako ziemia rolna (dopłaty unijne). Wymienione grunty zamierza Pan jednorazowo sprzedać. Przedmiotem transakcji będzie cała nieruchomość, w skład której wchodzą 63 działki. Ponadto w dniu 11 kwietnia 2007 r. dokonał Pan wraz z współmałżonką sprzedaży działki przemysłowej, nie wykorzystywanej w działalności gospodarczej, nie wchodzącej w skład opisanego gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednorazowa sprzedaż gruntów rolnych będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu w podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy jednorazowa sprzedaż gruntów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem opodatkowaniu podlegają określone czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wykonywane przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, który prowadzi działalność gospodarczą opisaną w ust. 2 tego artykułu. Przedmiotowe grunty nie zostały nabyte z myślą o dalszej odsprzedaży, a planowana sprzedaż nie spełnia przesłanek "częstotliwości".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nią, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która obejmuje także czynności polegające na sprzedaży gruntów.

Jak wynika z wniosku przedmiotowe grunty nabył Pan wraz z współmałżonką do celów działalności rolniczej. Istotnym więc elementem w aspekcie opodatkowania powyższej czynności jest fakt, że przedmiotowe grunty wykorzystywane są do prowadzonej działalności rolniczej. Dlatego też nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że sprzedaż przedmiotowych gruntów to sprzedaż majątku osobistego. W efekcie planowaną przez Pana dostawę przedmiotowych gruntów rolnych, wykorzystywanych w działalności rolniczej należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług a planowaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ww. ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, iż od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy), transakcje zawierane przez Pana dot. przedmiotowych działek winny być opodatkowane 22% stawką podatku.

Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i, stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do powołanych w treści złożonego wniosku wyroków NSA w Lublinie z dnia 30 kwietnia 1999 r. sygn. akt ISA /Lu 233/98, oraz NSA w Rzeszowie z dnia 27 maja 1997 r. sygn. akt SA/Rz 81/96 stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają w związku z tym nie ma mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl