ITPP1/443-886b/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-886b/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 17 sierpnia i 27 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 17 sierpnia i 27 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek "P." S.A. ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: "..." m.in. na działce:

1.

nrX o pow. 4575 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nrX ujawnionej w KW nrX,

2.

nr X o pow. 396 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nr X ujawnionej w KW nr X,

3.

nr X o pow. 2926 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nr X ujawnionej w KW nr X

Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia zatwierdzi wskazane powyżej podziały zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012). Właścicielem działki nr X jest Skarb Państwa-Agencja Mienia Wojskowego, działki nr X i X są osoby fizyczne. Na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności stanie się ona własnością Województwa - art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012 stanowi, że nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna. Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, trwa postępowanie odwoławcze.

Ad.1 Zgodnie z protokołem z wizji terenowej stanowiącym załącznik do sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego - w dniu 8 marca 2012 r. operatu szacunkowego w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce gruntowej niezabudowanej nr X wskazano jako budowle: drogę gruntową o szerokości 5 m, słup elektryczny pojedynczy oraz słup elektryczny podwójny. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł. przy czym wskazane słupy elektroenergetyczne nie podlegały wycenie i brak jest informacji aby stanowiły one własności właściciela działki. Wg informacji Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych (dalej WBGiTR) zawartej w załączniku nr 1 do pisma nr X z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa oraz obiektem liniowym w postaci jezdni ziemnej oraz linii elektroenergetycznej wraz infrastrukturą.

Ad.2 Rzeczoznawca majątkowy - w operacie szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r., sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, określił działkę nr X jako niezabudowaną. Jednocześnie, podobnie jak w ww. operacie, wycenił składnik budowlany w postaci drogi gruntowej. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł. Wg informacji WBGiTR zawartej w załączniku nr 1 do pisma nr X z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa linii elektroenergetycznej oraz obiektem liniowym w postaci linii telekomunikacyjnej.

Ad.3 Rzeczoznawca majątkowy - w operacie szacunkowym z dnia 3 marca 2012 r. sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, określił działkę nr X jako niezabudowaną. Jednocześnie wycenił składnik budowlany w postaci drogi gruntowej. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł. Wg informacji WBGiTR zawartej w załączniku nr 1 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa linii elektroenergetycznej.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, działki nr X, nr X, nr X przeznaczone są pod budowę, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub pod usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą.

Wnioskodawca zamierza nieruchomości wskazane w pkt 1-3 sprzedać na rzecz "P." SA, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek niezabudowanych do dnia sprzedaży, "P." S.A. w ramach realizacji projektu pn. "..." wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację inwestycji, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją od "P." S.A. w ramach projektowanej inwestycji na działkach powstaną:

* nr X- peron, skarpy, odwodnienie liniowe, ogrodzenie stalowe, przebudowa mediów.

* nr X - nasyp kolejowy, tor kolejowy, rów odwadniający, ekrany akustyczne, przebudowa mediów,

* nr X - droga powiatowa, rowy odwadniające, przebudowa mediów.

Sprzedaż ww. działek na rzecz "P." S.A. nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych a przed zakończeniem inwestycji objętej projektem pn.: "...". Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie inwestor czyli "P." S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż. ww. nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Województwa dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości określonych w pkt 1-3 będzie zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Województwo budowli w postaci: nasypu kolejowego (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), torów kolejowych (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego), peronu, ogrodzenia itp. położonych na działkach określonych w pkt 1-3 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie budowli, sprzedaż budowli położonych na działkach określonych w pkt 1-3 jest zwolniona od podatku VAT.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.

Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków lub budowli jest zwolniona od podatku VAT, dostawa gruntu działek nr X, X oraz X jest również zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl